Kým rastie bruškoKomplikácie

Ako sa zbaviť chrápania v tehotenstve?

 Gréta Čierna   23.01.2020   0

Takmer tretina tehotných žien sa sťažuje na chrápanie. Vlastne - sťažujú sa skôr budúci oteckovia, ktorých hlasné nepríjemné zvuky budia zo sna.

Čo robiť, keď sa Ruženkin spánok premení na rannú nevyspatosť a vyčerpanosť, za ktorú môže chrápanie?

 

Prečo chrápame?

Chrápanie môže mať viacero dôvodov. Tou hlavnou sú prekážky v nosnej dutine, krku alebo zúženie dýchacích ciest. Hrdlo a nos majú pri nádychu nedostatok vzduchu, preto sa tkanivá dýchacích ciest rozvibrujú, čo spôsobuje nepríjmený zvuk.

Na príčine môže byť aj nesprávne postavenie jazyky, dolnej čeľuste či ochabnutie svalov krku, ktoré má na príčine nárast hmotnosti tehotnej ženy.

Chrápanie sa môže objaviť, ak si niekoľko nocí po sebe líhame do postele unavené po celom dni, alebo potrebujeme dobehnúť spánkový deficit. Spôsobuje ho aj alkohol, ťažká večera, lieky na spanie či spánková poloha na chrbte.

Prečítajte si aj: Chrípka v tehotenstve? Môže byť nebezpečná

 

Chrápanie, najmä ak s ním žena pred otehotnením nemala problémy, zhoršuje spánok a budúca mamička sa ráno budí vyčerpaná.  Stačí však počkať, po pôrode zvyčajne zmizne samé.

Ako sa zbaviť chrápania?

Pokiaľ sa chrápanie objavilo len v tehotenstve, stačí, ak o ňom informujete svojho lekára. Ten nebude liečiť samotný prejav, chrápanie však môže byť indikáciou zdravotných problémov ako spánkové apnoe či vysoký krvný tlak.

Lekár bude vedieť, že tejto oblasti vášho zdravia musí venovať zvýšenú pozornosť. Samotné chrápanie sa v tehotenstve nelieči žiadnym zákrokom. Ak však ruší budúceho otecka, alebo vám každé ráno chýba energia, môžete vyskúšať niekoľko trikov.

Shutterstock

 

Spánok na boku

Spánok na boku je pre mnohé tehotné ženy pohodlnejší. Počas noci si však telo niekedy pýta zmenu a my sa v spánku pretáčame.

Ak vás pravidelne budí chrápanie či pocit, že sa musíte nadýchnuť, keď zaspíte na chrbte, skúste telu trochu pomôcť.

Výbornou pomôckou sú pozdĺžne vankúše, či zrolovaná prikrývka, o ktorú sa môžeme pohodlne oprieť.

Mätový olej

S bylinkami ani esenciálnymi olejmi to v tehotenstve netreba preháňať. Na druhej strane prírodný spôsob liečby je vždy lepšou variantou ako lieky.

Pár kvapiek mätového oleja môžete použiť na premasírovanie čela a spánkov krátko predtým, ako pôjdete do postele.

Mäta je známa svojimi relaxačnými a dezinfekčnými účinkami aj uvoľovaním dýchacích ciest.

Prečítajte si aj: Odborník: Pravda o užívaní liekov v tehotenstve

 

Difuzer

Určite ho vyskúšajte v prípade, že za problémom s chrápaním stojí zdurená sliznica, ktorú spôsobuje suchý vzduch. Predovšetkým v zimných mesiacoch, keď vykurovanie v domácnosti beží naplno, môže dýchacie cesty dráždiť nedostatok vlhkosti.

Cez deň aj počas noci vám pomôže difuzer, ktorý okrem zvlhčenia dezinfikuje vzduch. Ak máte radi príjemnú eukaliptovú či mätovú vôňu, čaká vás oveľa príjemnejší spánok.

Vitamín C

Podráždené sliznice sú v zime často výsledkom nádchy a podráždených dýchacích ciest. Zlé dýchanie sa okamžite prejaví na nočnom chrápaní. Nezabúdate preto na zvýšenú dávku vitamínu C, aby ste predchádzali nielen nepríjemným zvukom, ale najmä zbytočným chorobám.

 

Pozor na váhu

Za chrápanie v tehotentve môžu predovšetkým pribúdajúce kilogramy. Zavodenný organizmus a uvoľnené svalstvo spôsobujú, že dýchacie cesty sú ťažšie priechodné.

Stúpajúca ručička na váhe k tehotenstvu patrí. Usilujte sa však, aby ste nepribrali viac kilogramov, než je nutné. Oslabené svalstvo vám môže robiť problémy, a to nielen pokiaľ ide o chrápanie, aj pár mesiacov po pôrode.

Pokiaľ máte dobrú kondíciu, skúste pravidelný pohyb aj s bruškom, plávanie či prechádzky.

Spánková hygiena

Recept, na ktorý nedá dopustiť žiaden lekár. Nezabudnite, že spánok patrí medzi najdôležitejšie činnosti, ktoré robíme pre svoje zdravie. Najmä budúce mamičky by nemali zabúdať, že najkvalitnejší spánok je medzi 22. hodinou a polnocou.

Ak sa chcete dobre vyspať, stavte na kvalitný matrac (ktorý si počas tehotenstva určite zaslúžite), pohodlný vankúš a ľahkú prikrývku.

Choďte si ľahnúť každý večer v rovnakom čase. Pred spaním nepite kávu, vyhýbajte sa fajčeniu či alkoholu a nezabudnite dobre vyvetrať miestnosť.

Náplasť proti chrápaniu

V lekárňach dostanete proti chrápaniu viacero pomôcok. Najlacnejšou a pohodlnou variantou sú náplaste proti chrápaniu, ktoré pomôžu pri zúžených nozdrách. Náplaste pomáhajú otvárať nosové cesty, čím uľahčujú prechod vzduchu. V niektorých prípadoch tak môžete predísť nepríjmenému chrápaniu.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 1 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Tehotenský kalendár
Náš TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised