Týždeň po týždniTehotenstvo týždeň po týždni

29. týždeň tehotenstva

 redakcia   01.01.2021   0

Tehotenstvo, 8 mesiac, 29 tyzden
Shutterstock

 

 

29 týždeň tehotenstva

Vaše dieťatko ste počali pred 27. týždňami.  Od vašej poslednej menštruácie ubehlo 29 týždňov.

Ktorý mesiac tehotenstva je 29. týždeň? Ste v 3. trimestri - v 8. lunárnom mesiaci tehotenstva (tehotenstvo trvá 40 týždňov/desať lunárnych mesiacov/zhruba 9 kalendárnych mesiacov).

29. týždeň tehotenstva video

 

Bábätko v 29. týždni tehotenstva

Vaše bábätko je veľké asi ako maslová tekvica. Meria približne 38 cm a váži 1,3 kg. Za deň vypije asi pol litra plodovej vody. Tá sa neustále obmieňa.

Dieťatko je už dostatočne vyspelé na to, aby s vami mohlo komunikovať, viesť dialóg. Nie, nevie ešte rozprávať, ale debatuje s vami na inej úrovni: psychologickej, emocionálnej, biochemickej.

Vy ako mama ste schopná obracať sa na svoje dieťatko s veľkou senzibilitou a silnými pocitmi. Nemusíte povedať ani slovo a dieťatko vníma, cíti, vie ako vám je.

Vaše bábätko môže ceň deň oddychovať a začať "žiť" v noci, keď by ste chceli spať. Nemusíte sa báť, že to takto ostane aj po narodení. A nepočúvajte ani reči, aby ste sa ešte teraz vyspali do zásoby.

Bruško v 29. týždni tehotenstva

Bruško vám stále rastie, maternica sa zväčšuje a všetky vnútorné orgány sa musia uspokojiť s menším priestorom. Ako prvé sú „stlačené“ črevá. Stáva sa, že práve pre nedostatok miesta sa spomalí ich činnosť a môžete sa stretnúť i s problematickým vylučovaním.

Zápcha v tehotenstve je veľmi nepríjemná, preto je dobré sa jej vyhnúť. Prvým predpokladom je potrava s dostatočným obsahom vlákniny. Vláknina – to sú vlastne nestráviteľné zvyšky potravy, ktoré ale vôbec nie sú neužitočné. Práve naopak. Pomáha posúvať nestrávené a nepotrebné zvyšky potravy v črevách smerom ku konečníku. Okrem toho podporuje „mäkkosť“ stolice.

Aby ste mali v jedálničku dosť vlákniny, jedzte veľa celozrnných obilnín, ovocia, zeleniny, strukovín. V obchodoch sa už teraz dá kúpiť i vláknina, ktorú si jednoducho rozmiešate s vodou a vypijete.

Ak vás už zápcha postihla, je dobré každé ráno nalačno vypiť pohár teplej vody. Tréning proti lenivosti čriev oceníte tiež po pôrode: stolica je spravidla jedným z predpokladov skorého prepustenia z pôrodnice.

Pocity v 29. týždni tehotenstva

Možno vo vás predstava, že by ste sa mali rozprávať so svojim bábätkom,  vyvoláva rozpaky, možno vám to ide "samo" už od prvých dní. Každá prežívame tehotenstvo inak, nikde nie je napísané, že každá tehotná musí byť vždy šťastná, prípadne si istá svojimi pocitmi.

Ak cítite rozpoltenosť, nájdite si dobrú dušu, ktorá vás vypočuje a pochopí. Väčšina strachu a obáv má tým väčšiu moc, čím menej sme o nich schopní hovoriť. Nehanbite sa spievať bábätku (kľudne si aj zatancujte), spev vás oboch krásne uvoľní.

Vyšetrenia v 29. týždni tehotenstva

Je možné, že lekár vám predpíše tablety s obsahom železa (a upozorní vás, že z nich môžete mať zápchu).

Ku koncu tehotenstva sa stáva, že ženy majú v krvi nižší obsah železa (anémia v tehotenstve). Preto sa môžete cítiť unavene, bez energie. V čase rýchleho rastu dieťatka, obvykle medzi 28. až 32. týždňom tehotenstva je pokles hladiny Hb normálny.

Železo sa dá doplniť i miernou zmenou, respektíve doplnením jedálnička. Zvýšte spotrebu tmavých plodov (ostružiny, čierne ríbezle), sušeného ovocia, orechov (najmä para), mandlí, celozrnných obilnín, a zelenej listovej zeleniny.

Vynikajúca je aj červená repamrkva. A veľa železa získate aj z o živočíšnych zdrojov - červeného mäsa, rýb, vajec. Pozor na čierny čaj! Ten je „zlodejom železa“. Naopak, pomôže vám, ak k dávke železa v strave pridáte aj vitamín C, ktorí pomáha využívať železo z rastlinnej potravy v našom tele.

Zo skúseností vám vrelo odporúčame denne zjesť trochu pšena. Skúste pšenové placky, kaše, pudingy, alebo ho použite ako závarku do polievky namiesto ryže či cestovín. Pre inšpiráciu vám ponúkame napríklad tieto recepty zo pšena.

Tip na 29. týždeň tehotenstva

  • Ak sa vám zdá, že priberáte príliš, obmedzte spotrebu cukru. Biely cukor nahraďte hnedým, prípadne ešte výhodnejšie medom alebo sušeným ovocím. Sladkosti vymeňte za rôzne druhy orechov, čerstvého alebo sušeného ovocia, musli tyčinky.
  • Pozor, náhradné sladidlá nepoužívajte (okrem iného zvyšujú chuť do jedla). Cukor oslabuje váš imunitný systém a „pomáha“ zápche. Je zároveň "výborným" zdrojom živín pre kvasinky...
  • Pripomíname Vašu oznamovaciu povinnosť, ak ste tehotná: písomne oznámiť zamestnávateľovi najmenej jeden mesiac vopred predpokladaný nástup na materskú dovolenku.

 


Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.6 z 5. Celkom 30 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Tehotenský kalendár
Náš TIP