Pre dieťa sú najprirodzenejšou zvukovou podobou, ktoré vníma sústavne počas tehotenstva matky, jej srdcové ozvy, šum cirkulácie krvi, dýchanie, zvuky z tráviacej sústavy a samozrejme – reč .
Reč matky vníma plod intenzívnejšie než iných (napríklad otca, súrodenca, starých rodičov a pod.) preto, lebo dostáva aj súbežnú pocitovú a emocionálnu informáciu o prežívaní hovoreného slova.
Vníma súčasne temperament matky, jej rytmus a melódiu reči, momentálne zafarbenie hlasu, jej úsečnosť, intenzitu pri hneve, dobrú pohodu, láskavosť pri pozitívnom naladení, ticho, skleslosť pri únave, či radosť až eufóriu pri prežívaní šťastia. Nevníma preň abstraktný obsah jednotlivých slov.
Pieseň Ľudská reč má podobné vlastnosti ako hudba (rytmus, melódia) a najbližšie k hovorenej reči má pieseň . Človek dokáže spievať vtedy, keď je šťastný alebo smutný, ale nedokáže spievať v strese a v hneve.
Pestovanie spevu v rodinách dnes nie je v móde a pomaly sa aj tradície, rituály, typické pre dané rodiny či regióny, vytrácajú zo sveta. Staré múdrosti, ktoré sa prenášali zo starej matky na matku a vnučku sa týkali aj obdobia tehotenstva – čo má robiť žena počas tehotenstva, aby priviedla na svet zdravé a šikovné dieťa. Tak sa vytrácajú múdrosti o tom, že žena má vyhľadávať krásu, dobro, má sa zaoberať pozitívnymi myšlienkami, má sa venovať svojmu telu aj duchu. Okrem toho existovali aj zákazy, čo všetko sa nemá v tehotenstve robiť, na čo sa nemá myslieť, s čím sa nemá žena zaoberať. Rozhodne však možno odporúčať v celom období tehotenstva , aby dieťa viac počúvalo nežný spev matky, ktorá si tým „musí“ nájsť chvíľky na pozitívne naladenie, na sústredenie sa na dieťa, ktorému spieva, na vysielanie signálov svojmu dieťaťu, ktoré preň znamenajú extra dávku venovanej energie a času.
Okrem jej hlasu a emocionálneho naladenia je tu dôležitá aj zvuková podoba spevu. Je pomalší, rozťahanejší než prúd reči, dáva dieťaťu čas na detailnejšie zaznamenávanie. Matke ponúka viac sa venovať správnemu dýchaniu, viac a účinnejšie prekrvovať organizmus vrátane mozgu.
Je dobré, ak sa chvíľky so spevom opakujú v určitú pravidelnú dobu (uspávanky po jedle a pred spaním – hlavne večer, rečňovanky a humorné detské piesne v čase bdelosti – hlavne cez deň doobeda). Aj takto sa dieťa pripravuje na režim bdenia a spania vďaka návyku na spojenie tejto činnosti s dennou dobou. Predíde sa tak aspoň trochu prevráteniu režimu – zámene dňa za noc po narodení.
Preťaženie hlukom Doposiaľ stále odporúčam z oblasti hudby vlastný spev matky a teraz uvediem dôvody prečo. Dnes je v každej domácnosti minimálne jedno rádio a televízor, z nich v mnohých „hučia“ tieto aparáty celý deň, aj časť noci. Hudobná produkcia skladieb rôzneho žánru, hovorené texty správ, reklamné šoty, to všetko tvorí „kulisu“, z ktorej sa nedá uniknúť (uši sa nedajú zatvoriť ako oči, aj pri spánku sa zvuk dostáva do mozgu).
Mnohí dospelí nevedia, prečo sú unavení, nervózni. Pripisujú to mnohým dôvodom, ale k únave zo zvukov, zo zvýšenej hladiny hlučnosti sa málokto dopracuje. Čo majú robiť deti, plod v maternici? Ako sa majú učiť, čo je dôležité a čo nie?
Musia si zvyknúť na hluk a vyradiť uvedomovanie týchto neustálych sluchových stimulov, čo ide napr. na úkor kvality a budúceho zámerného sústreďovania pozornosti. Okrem toho, počúvaním reprodukovanej hudby nedostávajú doplnkovú emocionálnu informáciu v takej kvalite, ako pri speve matky.
Ticho Vedieť počúvať „ticho“ či dokonca ho vyhľadávať, je dnes málo populárne, ale stále viac potrebné. Znamená to venovať sa sebe a zaoberať sa svojim vnútorným svetom viac, než je niekedy dospelým príjemné.
Výchova dieťaťa je najviac účinná tam, kde už preventívne vieme, prečo, načo a kvôli čomu zámerne robíme a volíme činnosti tak a nie inak. Nemôžme sa neskôr vyhovárať, že sme niečo zanedbali alebo nevedeli. Mať dieťa je úžasná radosť, ale aj úžasná zodpovednosť. PhDr. Elena Amtmanová – liečebný pedagóg – muzikoterapeut
Loading...