Kým rastie bruškoVyšetrenia

Ako funguje AFP alebo tripple test?

 schamka   03.08.2016   33

Keď som čakala prvé bábätko, častokrát sa v diskusiách opakovali otázky týkajúce sa tzv. AFP alebo tripple testov.

Kedže som aj ja bola v tom "problémovom" období, keď sa vykonávaju rôzne skríningové vyšetrenia na zistenie vrodených vád a cítila som s mojimi tehotenskými rovesníčkami, ktoré ich podstupovali¹, bola táto téma pre mňa nesmierne zaujímavá.

shutterstock

 

Jeden konkrétny príspevok do diskusie AFP - zlé výsledky - ma prinútil pohľadať viac informácií. Píše sa v ňom o tom, že riziko vyšlo 1:4000. Tak som začala pátrať, čo toto (veľmi malinké) číslo vlastne znamená.

Výsledok môjho pátrania je zaujímavý a myslím, že veľmi podnetný na dalšiu diskusiu s gynekológmi, špecialistami na genetiku a ďalšími zdravotníkmi.

Ako funguje AFP alebo tripple test?

Pri tripple testoch sa odoberá vzorka krvi nastávajúcej mamičky. V nej sa analyzujú určité látky: pri AFP teste je to hľadina AFP (alfafetoprotein) v krvi, pri tripple teste sú to tri: AFP (alfafetoprotein), hCG hormón a estradiol.

Ich množstvo v krvi sa počas tehotenstva mení, pre každé obdobie poznáme určitú hľadinu, ktorá je v norme. Znížená hľadina AFP signalizuje riziko Downovho syndrómu, zvýšená poukazuje na riziko poškodenia neurálnej trubice.

O čom vypovedá AFP alebo tripple test?

Tieto testy kalkulujú iba riziko, nedokážu povedať, či dieťatko je alebo nie je poškodené. Inými slovami, testy iba predpovedajú, či je zvýšená šanca na vrodené vady.

  • šanca, že dieťatko 20-ročnej ženy bude mať Downov syndróm, je približne 1:1500.
  • šanca, že dieťatko 36-ročnej ženy bude mať Downov syndróm, je asi 1:300.

Po AFP alebo tripple teste viete, či máte vyššie riziko na vrodenú vadu, ako je normálne pre váš vek. Ak sa zistí, že máte zvýšené riziko, môže (ak si to želáte) následovať ďalší presnejší test, ktorý určí, či skutočne je dieťatko postihnuté.

Napríklad tehotná 44-ročná žena má za normálnych okolností riziko, že dieťatko sa narodí s Downovým syndrómom, približne 1:30.

Po tripple teste sa zistí, že má vyššie riziko, ako je pre daný vek normálne, napríklad 1:15. Teda šanca, že dieťatko skutočne je postihnuté je 1 k 15. Ak to táto žena chce vedieť naisto, pôjde napríklad na amniocentézu - odber plodovej vody.

AFP ani Tripple test nedokáže povedať, či je alebo nie je dieťa poškodené

Tripple test alebo AFP test dokáže iba určiť, či máte alebo nemáte zvýšené riziko, že vaše dieťatko bude mať Downov syndróm alebo poškodenie neurálnej trubice. Nedokáže povedať, či dieťatko je alebo nie je skutočne poškodené.

 

Kedy sa vykonáva AFP alebo tripple test?

Testy sa vykonávajú v období medzi 14. týždňom tehotenstva a 20. týždňom tehotenstva (počítané od poslednej menštruácie).

Látky, ktoré poukazujú na Downov syndróm, su skôr dokazáteľné ako tie, ktoré poukazujú na neurálne defekty. Tie sa vyšetrujú po 15. týždni tehotenstva (počítané od poslednej menštruácie).

Kedy hovoríme o zvýšenom riziku?

Normálne akceptované riziko je 1:250 pre ženy mladšie ako 36 rokov a hovorí, že z 250 detí, ktoré sa takýmto ženám (vek nižší ako 36 rokov, tripple test ukáže riziko 1:250) narodia, 249 bude zdravých a jedno bude mať Downov syndróm.

O zvýšenom riziku hovoríme, ak výsledok testu poukazuje na vyššie riziko ako 1:250. Vtedy si môžete si dať spraviť ďalší test, ktorý určí, či je dieťatko postihnuté alebo nie.

Testy ukázali zvýšené riziko. Aké ďalšie testy ho môžu potvrdiť/vyvrátiť?

Pre vyšetrenie Downovho syndrómu sa robieva amniocentéza (odber plodovej vody), na vyšetrenie neurálnych defektov sa robí špeciálny ultrazvuk.

Ako sú tieto testy hodnoverné?

Predpovede týchto testov sú pri mladých ženách často falošné.

Čím je žena staršia, tým je predpoveď správnejšia. Viď. tabuľku nižšie.

Vek

do 25 rokov

25-29 rokov

30-34 rokov

35-39 rokov

40-44 rokov

Šnca na správnu predpoveď

35%

40%

54%

76%

93%

Śanca na riziko vyššie ako 1:250²

2%

3%

7%

20%

49%

¹V Holandsku prenatálne vyšetrenia na vrodené vady preplácajú poisťovne iba v tých prípadoch, keď na to existujú indikácie (napr. vek viac ako 36 rokov, výskyt vrodených vád v rodine, predošlé dieťatko narodené s vrodenou vadou, ultrazvuk poukazuje na možnosť vrodenej vady, požitie škodlivých látok počas tehotenstva, atd).

Ak žena nemá žiadne indikácie na vykonanie týchto vyšetrení, môže o ne požiadať a musí si za ne zaplatiť. Náklady na double, tripple test alebo presvietenie šije sú približne 60-80 euro. Ja som tieto testy neabsolvovala.

²1:250 - normálne akceptované riziko

zdroj: www.babyopkomst.nl - stránky su napísané diplomovanou pôrodnou asistentkou Sandrou Vuik a sú v holandštine

A ja želám všetkým nastávajúcim mamičkám výborné výsledky testov, žiadne stresy a krásne zdravé bábätká! ;o)

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.5 z 5. Celkom 39 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Komentáre k článku
Majka napísané 23.09.2015 21:32

Baby, nestresujte. Tieto testy su uplne zbytocne! V okolitych krajinach ich davno zrusili, no nas nimi stale trapia. Mne sa narodila krasna zdrava dcerka ked som mala 24 rokov. Aj my sme mali zvyseny afp, vysiel nam pomer az 1/9

Zuzana napísané 08.07.2015 21:49

Prosím opravte si v článku, že APF je alfafetoproteín a nie alfatetoproteín. Je to od slova fétus , čiže plod. Nakolko AFP čiže alfafetoproteín je glykoproteín tvorený žltkovým vakom a neskôr pečeňou plodu.

Evka napísané 21.02.2015 19:37

Dobrý deň....dnes som mala kurz z opatrovania, zdravotná sestra ktorá nam prednášala hovorila, že v súčastnosti je nová metódá, ktorá zisťuje downov syndróm ale aj iné......INFORMUJTE SA O - - -- NIFTY TESTOCH ...hovorila nám že sa robia do 12 týždňa tehotenstva ...odber krvy, ktorý sa zasiela buď do honkongu alebo california, pacient si to platí sám ....že vraj honkong je lacnejší...tieto testy robia v Železničnej nemocnici v BA...........................je to lepšia, novšia, spoľahlivejšia metóda.................... smile dúfam, že som pomohla budúcim mamičkám smile papa

ada napísané 29.10.2013 19:33

Ja som mala v 34 rokoch hodnotu AFP 137, pricom horna hranica normy bola 90. Absolvovala som Tripletest, vysledok tiez pozitivny. Pri cakani na vysledok amniocentezy som schudla kvoli stresu 3 kg. Plodova voda bola v poriadku, dcerka sa narodila zdrava. Odvtedy mam na toto testovanie "z kopca", dietatu viac ublizil moj strach a stres, trpi uzkostou, isty cas sa aj zajakavala.

kveta napísané 29.10.2013 18:37

je to stresujúce,

 

ja som mala 1:280 v 37 rokoch - syn je ok(AFT nízke na hranici normy)

 

chvíľu som mala nervy, ale potom sme to s manželom uzavreli, že je to len obyčajná štatistika, žiadna amniocentéza, hoci mi to vyčítala lekárka ešte asi 30 min pred pôrodom.

verila som a dúfala, že bude v poriadku, aj ked úplne sa sachu nezbavíte.

 

mala som aj pozitívnu indikáciu z predchádzajúceho tehotenstva, vtedy boli AFP extrémne vysoké, synček mal vrodenú vadu CNS nezlučitelnú so životom. rieši sa to potratom.

ale narodil sa v 38 týždni a žil 7 hodín.

Katarina napísané 21.06.2012 18:22

dobrý deň, mám 40 rokov a tripple test urcil zvysene riziko vyskytu downovho syndromu mojho dietatka...je malo alebo velmi pravdepodobne ze test je správny?? mám sa bat??? Cry

Juliana napísané 12.07.2010 12:48

Ahojte môj test mi vyšiel 1:800 je to dobré? .

Kvet-ka napísané 19.03.2010 11:55

Ahojte,

 

viete mi prosim vas niekto povedat, ci je moznost ze by babatko bolo zdrave a dobre sa vyvijalo ak je hodnota HCG hormonu velmi nizka? Prvykrat vysla 6.2 a potom po dvoch dnoch 6.6, co ja strasne malo. Za kazdu odpoved vopred dakujem.

 

Vsetkym tehotnym babam, a teda buducim mamickam drzim palceky... nech sa vam darismile

 

Este raz dakujem.

Martina napísané 15.03.2009 22:27

Ahoj Evka,

 

Tvoja dcerka Veronika prechadza zlozitym obdobim a je tazke akceptovat, ze budu styria, kedze sa to uz vobec "nenosi"...

Skus jej dat najavo ako ju velmi lubis, hoci je uz takmer dospela...skuste si spolu niekam neformalne zajst a vypocuj si ju, mozno ti sama vysvetli preco tak reaguje, porozpravajte sa nie ako "mama s dcerou", ale ako "dve zeny".

 

Ja sama pochadzam z piatich deti a ked som bola vo veku tvojej dcery tiez ma to v urcitych veciach "obmedzovalo", no najma pri vsetkych tych povinnostiach a problemoch, kt. nasi riesili som niekedy mala pocit, ze na mna zabudli...no dnes tomu, ked mam vlastne deti, rozumiem. zwinker

Eva napísané 14.03.2009 19:21

ahojte v piatok som sa dozvedela ze aj ostatne vysledky AFP su vporiadku len este musim ist do Trencina kvoli sonu pretoze babo malo atypicky naplneny zaludok vobec neviem co to znamena dufam ze to bude vporiadku .Mam ale uplne iny problem a to z mojou strednou dcerov Veronikov ma 16 rok a stale nechce akceptovat to ze budu styria vraj je to hamba aj koli tomu zmenila skolu aby mohla byt na intraku uz som znej nanervi ale som rada ze ste mi drzali palce a ze si mam skym pokecat pa pa

steva napísané 13.03.2009 13:33

Ahoj eva. Nič sa neboj ja som mala ten isty problem v 12 tt, mala som placentu praeviu, len neprekrívala krčok maternice, bola som hospit. pre slabe špinenie ktoré nastala pravdepodobne kvoli tomu. Dnes som už v 18tt, a keď som bola 3.3.2009 na poradnu u svijej lekárky tak som sa na to pytala akpo to vyzerá s placentou. A už sa mi dvihla aj tak mi to hovorili v nemoc. že s rastom maternice sa zvikne dvihnuť aj placenta ale dosť to zaleží od toho ako maš ulužené babatko. Nič sa neboj upraví sa to. Len musíš dodržiavaŤ kludpvý režim. Držím palce.

Martina napísané 02.03.2009 22:50

Ahoj Evka,

 

som rada, ze mas dobre vysledky aspon tie predbezne...tak budem este drzat palce, aby aj ostatne boli dobre a aby sa dietatko narodilo zdrave.

Eva napísané 02.03.2009 13:05

Ahojte dnes mi prisli zrychlene testy AFP Dawnou syndrom sa nepotvrdil babo je na 80% zdrave o tri tyzdne budu ostatne vysledky .ale budem musiet ist znova do Trencina lebo na sone malo babo atipicky naplneny zaludok nevien co to znamena ale som uz aspon stastna ze ze je na tych 80% OK Big Grins Razz zwinker

Eva napísané 22.02.2009 18:49

dievcence chcem sa opitat ci moze sposobit dawnou syndrom aj to ked mamicka v tehotenstve uzivala silne lieky .rozhodla som sa podstupit v stredu AFP v trencine mam velky strach ale snad to zvladnem .

Razz

roxxika napísané 23.02.2009 08:03

Nie, je to geneticka zalezitost.

Eva napísané 19.02.2009 14:47

Martinka dnes som bola na sono mam nisko placentu zajtra rano mam ist znova na sono ala k primarovy dost ma bolieva podbrusko a to so v v 19tom tyzdni nevie ale mam obavi ze sa mi nic nedari naozaj tuzim po babetku .moc ma potesilo ze mam niekde spriaznenu dusu dakujem nevies co sa deje ked je nizko polozena placenta ty si si tym tiez presla?

roxxika napísané 19.02.2009 15:15

Aj ked mas nizko polozenu placentu, to sa stale meni tym, ze rastie babatko, teda sa zvacsuje aj maternica a tym sa posuva aj placenta smerom nahor. Este si len v 19.t., takze nemusis mat obavy, da sa to do poriadku vacsinou.

Martina napísané 19.02.2009 15:54

Ahoj Evka,

 

ked som cakala Tobiaska, bola som akurat v 16. tyzd. a zacala som slabucko krvacat...hospitalizovali ma a musela som lezat, minimum chodze...mala som placentu ulozenu tak, ze tristvrtiny prekryvali krcok maternice a Tobiasko bol tesne nad placentou akoby na nej lezal...placenta sa postupne rastom dietatka a maternice zacala tahat po zadnej strane maternice...neslo to rychlo ani rovnomerne, navstevovala som rizikovu poradnu kazde dva tyzdne a moj osetr.lekar vzdy skontroloval placentu a dietatko.V 30.tyzd. som uz mala placentu na zadnej strane maternice a rodila som prirodzene, nemuseli mi ani robit cisarsky rez. V podstate Ti nehrozi ziadne velke riziko, len sa nesmies namahat a robit prudke pohyby, prip. Ti lekar nariadi pokoj na lozku...ale to je dost individualne.

 

Ako spominala roxxika do konca tehotenstva sa to urcite zmeni, len velmi male percento tvori placenta previa, t.j. placenta, kt. uplne prekryva krcok maternice a vtedy sa robi cisarsky rez.

 

P.S.: tie zle hodnoty AFP mozu suvisiet prave s tym, ze mas nizko ulozenu placentu...to povedal moj lekar.

Ak je u vas mozny 3D ultrazvuk, daj si ho urobit, podrobne Ti prezru babatko a budes aspon trosku kludnejsia.

 

Myslim na Teba a budem Ti drzat palce! Uz si bola Na amniocenteze?

Martina napísané 18.02.2009 23:10

Ahoj Evka,

 

neda mi, aby som Ti znovu neodpovedala a len tak Ta ponechala Tvojim obavam a strachu. Ked som cakala svoje druhe dietatko prezila som si celych devat mesiacov v strachu a obavach: najprv to bola nizko posadena placenta ( mam slaby krcok maternice a hrozil potrat ), potom to boli nizke hodnoty AFP a nasledne skrining 1:76, posielali ma na AMC a mohla som nasledne potratit a potom som mala vela plodovej vody a ...dost krute pre maminu, ktora velmi tuzi po dietatku...na AMC som nebola, dietatko by som nedokazala "dat prec", tak som sa cele dni modlila, aby bolo zdrave. Striedavo som bola v nemocnici a u svokrovcov, pretoze som musela lezat a svokrovci mi pomahali so starsou dcerkou. Nakoniec sme to s Bozou pomocou zvladli.

 

Tak musis verit a modlit sa aj za svoje zdravie.

 

P.S.: V nemocnici som spoznala maminu, ktora takmer cele tehotenstvo bola na antibiotikach kvoli problemom s oblickou...velmi tuzila po zdravom dievcatku a Boh jej obetavost odmenil naplnenim jej tuzby.

 

Martina

Martina napísané 18.02.2009 14:50

PRE EVU,

 

ahoj uz som do tejto diskusie prispela svojou osobnou skusenostou...mrzi ma, ze sa trapis lebo uplne poznam tvoje pocity a preto ta chcem aspon trosku utesit pozitivnymi skusenostami mojich priateliek:

poznam maminu, ktorej vysiel skrining 1:12, bola na AMC a vysledok bol negativny, narodil sa jej zdravy chlapcek

a este mam kamaratku, ktora teraz caka druhe dietatko a pred dvama tyzdnami sa mi zdoverila, ze bola na AMC, lebo mala testy AFP nieco okolo 12...v nedelu mi v kostole ukazovala, ze vysledky su dobre a nepotvrdil sa DS.

 

Tak to nevzdavaj a mozno ti pomozu modlitby k sv.Gerardovi, to je patron vsetkych ohrozenych deticiek a ich mamiciek.

 

zwinker

Eva napísané 18.02.2009 16:41

Martinka dakujem za povzbudenie ani nevies ako si ma potesila modlim sa a dufam ze mi to pomoze vies som sama dost chora mam policystozu obliciek a tak sa bojim aby som AFP vysetrenim neprisla o babo som aj tak dost slaba.

Eva napísané 18.02.2009 12:47

Ahojte maminy mam 38 rokov 3 zdrave deti a cakam stvrte mam ale obrovsky strach vcera som bola v Trencine na genetike a moje vysledky skriningu boli 1 ku 11tim mam ist na AFP myslim si ze ten vysledok je dost hrozny mam strach aby moje babo nemalo Dawnov syndrom Cry

renata napísané 16.02.2009 14:38

Váš komentár:Ahojte maminy-Som jedna stych vystrasenich mamiciek,ktore maju ist na AMC.Po precitani vasich komentarov som sa rozhodla,ze ak AMC dopadne akokolvek dietatko si nedam zobrat .Budem mat 40 rokov,cakame tretie dieta a velmi sa nan tesime.Modlim sa aby bolo zdrave.

roxxika napísané 16.02.2009 14:45

renata: ahoj, to znamena, ze na nu vlastne ani nepojdes... lebo naco by si ju podstupovala, ked ta vysledok nijako neovplyvni? babatko chces tak ci tak... drzim palce.

Mima napísané 27.01.2009 13:50

Ahojte maminy.

Nechcem teraz nikoho strašiť.No mne sa narodil syn s ráštepom chrbtice.Hoci moje vysledky AFP boli uplne v poriadku nič sa nezistilo ani pri ultrazvuku.Celé tehotenstvo úplne v poriadku.Zistilo sa to až ked prišiel na svet. Bol to šok pre lekárov,pre manžela a pre mňa.To čo nasledovalo dalej bolo hrozné a ťažké,tie neustále otázky vyriace Vám hlavou strach z toho čo bude atd.....ale zvládli sme to.

Dnes má môj syn 7.2 už dva roky je to naše slniečko.Je hrozne mudručky už aj rozpráva a aj chodí čo je neuveritelné.Máme nejaké zdravotné problémi ,ale su to prenás už maličkosti.Sme nanho neuveritelne hrdý.Pri naších pobytoch v nemocniciach sme spoznali veľa detí a rodičou s DS alebo ráštepmi.No tie deti su neuveritelne kolko lásky dokážu rozdávať a tešiť sa s rodičmi s uplných maličkostí.Dalo by sa toho písať veľa.

No chcem iba týmto povedať a dodať sýl maminkám ktoré maju predsebou ťažké rozhodnutie,že

všetko sa dá zvládnuť Boh nás len skúša.Ale vždy stojí pi nás.

Spozdravom MIMA a Patrik

Adriana napísané 26.01.2009 20:46

Krvne testy su nepresne. Teda ak aj vyjde,ze je vsetko v poriadku, moze sa narodit dieta s Downovym syndromom. Ale to sa asi nestava casto.

roxxika napísané 26.01.2009 14:14

Dolezite je aj povedat, ze riziko potratu po vykonani amniocentezy je asi 1:250 (podla toho, ako skusene je pracovisko, kde ju vykonavaju), takze si treba porozmyslat, ci vobec AMC podstupit.

Ja som pri prvej dcerke podstupila AMC (nie kvoli zlym vysledkom z tripple testu, ale kvoli tomu, ze som 2 deticky pred nou potratila). Pri druhom babatku som si nedala robit ani AFP testy (resp. tripple test) a AMC by som uz nepodstupila. Hlavne, ak mi bolo jasne, ze akykolvek by bol vysledok tripple testu alebo AMC, to babatko by som prec nedala.

zuzka napísané 26.01.2009 13:38

Váš komentár

Čo sa týka testov, mám taký názor, po vlastnej aj sestrinej skúsenosti, že zbytočne veľakrát vystrašia babu a vôbec to nie je potrebné. Ženy mnohokrát tomu ani nerozumejú a lekár im to poriadne nevysvetlí o čo ide,lebo nemá čas a mnohokrát ani záujem. Potom sú vyplašené a v strese, úplne zbytočnom.

Páči sa mi prístup v Holandsku, ako bolo písané v článku.

Maria napísané 26.01.2009 09:24

Aj ja som azila sok zo zlych vysledkov AFP. Mala som 34 rokov, cakala som stvrte babo a zrazu bum - predpoklad na Downov syndrom 1: 140. Bolo to hrozne. Nastastie amniocenteza nepotvrdila tuto diagnozu a narodila sa mi krasna zdrava sikovna dcera. Na potrat by som urcite nesla a musela by som sa naucit starat aj o postihnute dieta, len samozrejme kazda mamina si zela zdrave babatko. Netreba sa nechat vystrasit, casto sa stava, ze aj ked amniocenteza vyjde zle, narodi sa zdrave dieta. Modlitba a viera velmi pomozu.

Monika napísané 23.01.2009 20:40

Vsetkým vyplašeným mamám:

sesternica mala postihnutého chlapceka. Bolo to veľa bolesti, ale aj veľa, veľa radosti.

Ked jej sestra čakala babatko bola na testoch. Strasne ju strasili, nic poriadne nevysvetlili (aspon tak ako tu v članku) a nakoniec porodila zdraveho chlapa ako buk.

 

A teraz sorry: Nezabíjajte svoje deti len preto že nejaký dôležitý trkvas čosi hovorí. Jasné že nepodceňujem vedu, ale netreba ju ani preceňovať....

 

Monika

martina napísané 24.01.2009 00:06

Ahojte vsetky buduce mamicky,

mam osobnu velmi stresujucu skusenost s AFP. ked som cakala druhe dietatko vysli mi testy v 16-tyzdni nieco pod hodnotu 17, moj gynekolog sa vystrasil a aby nic nezanedbal poslal moje hodnoty na skrinig. takze mi vyratali, ze je u mna riziko 1:79, ze sa mi narodi dietatko s vrodenou vadou. samozrejme, ze som sa vylakala a placu som nevedela zabranit, ale kedze som presvedcena, ze len Boh ma pravo rozhodovat kto bude zit a kto nie...odmietla som amniocentezu, zmenila som gynekologa, pretoze ten prvy mi nepridaval odvahy, skor naopak. Novy lekar mi urobil podrobny ultrazvuk, vsimal si hlavne vyvoj chrbtice a vsetky vnutorne organy dietatka a povedal, ze podla neho je vsetko ako ma byt...dalsie mesiace boli tazke, stale som myslela len nato, aby bolo dietatko v poriadku...5.septembra 2006 sa mi narodil zdravy chlapcek, pri porode bol moj novy lekar .

Na zaver, chcem len povedat, ze sa ma nikto po porode neopytal ci je dietatko v poriadku a ani to nebolo uvedene v karte...tak si myslim, ze tie statistiky nie su az take presne a urcite by nemali ovplyvnovat vase rozhodnutie. Tobiasko ma dnes uz viac ako dva roky, je to velmi zivy a bystry chlapcek a nebol ta jednotka z pomeru 1:79, ale jednym z tych 79-tich zdravych zwinker a verim, ze aj tie ostatne deti, o ktorych sa teraz rozhoduje su tie zdrave, tak im dajme sancu!

zuzkam napísané 23.01.2009 10:46

moze sa stat, ze sa dieta narodi s DS aj vtedy, ak testy vysli dobre, ak tam nebolo zvysene riziko?

olinka napísané 11.06.2009 16:46

ano, mam priatelov, ktori mlai uplne dobre testy a teraz maju DOwna

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Tehotenský kalendár
Náš TIP
Komentáre k článku
Majka napísané 23.09.2015 21:32

Baby, nestresujte. Tieto testy su uplne zbytocne! V okolitych krajinach ich davno zrusili, no nas nimi stale trapia. Mne sa narodila krasna zdrava dcerka ked som mala 24 rokov. Aj my sme mali zvyseny afp, vysiel nam pomer az 1/9

Zuzana napísané 08.07.2015 21:49

Prosím opravte si v článku, že APF je alfafetoproteín a nie alfatetoproteín. Je to od slova fétus , čiže plod. Nakolko AFP čiže alfafetoproteín je glykoproteín tvorený žltkovým vakom a neskôr pečeňou plodu.

Evka napísané 21.02.2015 19:37

Dobrý deň....dnes som mala kurz z opatrovania, zdravotná sestra ktorá nam prednášala hovorila, že v súčastnosti je nová metódá, ktorá zisťuje downov syndróm ale aj iné......INFORMUJTE SA O - - -- NIFTY TESTOCH ...hovorila nám že sa robia do 12 týždňa tehotenstva ...odber krvy, ktorý sa zasiela buď do honkongu alebo california, pacient si to platí sám ....že vraj honkong je lacnejší...tieto testy robia v Železničnej nemocnici v BA...........................je to lepšia, novšia, spoľahlivejšia metóda.................... smile dúfam, že som pomohla budúcim mamičkám smile papa

ada napísané 29.10.2013 19:33

Ja som mala v 34 rokoch hodnotu AFP 137, pricom horna hranica normy bola 90. Absolvovala som Tripletest, vysledok tiez pozitivny. Pri cakani na vysledok amniocentezy som schudla kvoli stresu 3 kg. Plodova voda bola v poriadku, dcerka sa narodila zdrava. Odvtedy mam na toto testovanie "z kopca", dietatu viac ublizil moj strach a stres, trpi uzkostou, isty cas sa aj zajakavala.

kveta napísané 29.10.2013 18:37

je to stresujúce,

 

ja som mala 1:280 v 37 rokoch - syn je ok(AFT nízke na hranici normy)

 

chvíľu som mala nervy, ale potom sme to s manželom uzavreli, že je to len obyčajná štatistika, žiadna amniocentéza, hoci mi to vyčítala lekárka ešte asi 30 min pred pôrodom.

verila som a dúfala, že bude v poriadku, aj ked úplne sa sachu nezbavíte.

 

mala som aj pozitívnu indikáciu z predchádzajúceho tehotenstva, vtedy boli AFP extrémne vysoké, synček mal vrodenú vadu CNS nezlučitelnú so životom. rieši sa to potratom.

ale narodil sa v 38 týždni a žil 7 hodín.

Katarina napísané 21.06.2012 18:22

dobrý deň, mám 40 rokov a tripple test urcil zvysene riziko vyskytu downovho syndromu mojho dietatka...je malo alebo velmi pravdepodobne ze test je správny?? mám sa bat??? Cry

Juliana napísané 12.07.2010 12:48

Ahojte môj test mi vyšiel 1:800 je to dobré? .

Kvet-ka napísané 19.03.2010 11:55

Ahojte,

 

viete mi prosim vas niekto povedat, ci je moznost ze by babatko bolo zdrave a dobre sa vyvijalo ak je hodnota HCG hormonu velmi nizka? Prvykrat vysla 6.2 a potom po dvoch dnoch 6.6, co ja strasne malo. Za kazdu odpoved vopred dakujem.

 

Vsetkym tehotnym babam, a teda buducim mamickam drzim palceky... nech sa vam darismile

 

Este raz dakujem.

Martina napísané 15.03.2009 22:27

Ahoj Evka,

 

Tvoja dcerka Veronika prechadza zlozitym obdobim a je tazke akceptovat, ze budu styria, kedze sa to uz vobec "nenosi"...

Skus jej dat najavo ako ju velmi lubis, hoci je uz takmer dospela...skuste si spolu niekam neformalne zajst a vypocuj si ju, mozno ti sama vysvetli preco tak reaguje, porozpravajte sa nie ako "mama s dcerou", ale ako "dve zeny".

 

Ja sama pochadzam z piatich deti a ked som bola vo veku tvojej dcery tiez ma to v urcitych veciach "obmedzovalo", no najma pri vsetkych tych povinnostiach a problemoch, kt. nasi riesili som niekedy mala pocit, ze na mna zabudli...no dnes tomu, ked mam vlastne deti, rozumiem. zwinker

Eva napísané 14.03.2009 19:21

ahojte v piatok som sa dozvedela ze aj ostatne vysledky AFP su vporiadku len este musim ist do Trencina kvoli sonu pretoze babo malo atypicky naplneny zaludok vobec neviem co to znamena dufam ze to bude vporiadku .Mam ale uplne iny problem a to z mojou strednou dcerov Veronikov ma 16 rok a stale nechce akceptovat to ze budu styria vraj je to hamba aj koli tomu zmenila skolu aby mohla byt na intraku uz som znej nanervi ale som rada ze ste mi drzali palce a ze si mam skym pokecat pa pa

steva napísané 13.03.2009 13:33

Ahoj eva. Nič sa neboj ja som mala ten isty problem v 12 tt, mala som placentu praeviu, len neprekrívala krčok maternice, bola som hospit. pre slabe špinenie ktoré nastala pravdepodobne kvoli tomu. Dnes som už v 18tt, a keď som bola 3.3.2009 na poradnu u svijej lekárky tak som sa na to pytala akpo to vyzerá s placentou. A už sa mi dvihla aj tak mi to hovorili v nemoc. že s rastom maternice sa zvikne dvihnuť aj placenta ale dosť to zaleží od toho ako maš ulužené babatko. Nič sa neboj upraví sa to. Len musíš dodržiavaŤ kludpvý režim. Držím palce.

Martina napísané 02.03.2009 22:50

Ahoj Evka,

 

som rada, ze mas dobre vysledky aspon tie predbezne...tak budem este drzat palce, aby aj ostatne boli dobre a aby sa dietatko narodilo zdrave.

Eva napísané 02.03.2009 13:05

Ahojte dnes mi prisli zrychlene testy AFP Dawnou syndrom sa nepotvrdil babo je na 80% zdrave o tri tyzdne budu ostatne vysledky .ale budem musiet ist znova do Trencina lebo na sone malo babo atipicky naplneny zaludok nevien co to znamena ale som uz aspon stastna ze ze je na tych 80% OK Big Grins Razz zwinker

Eva napísané 22.02.2009 18:49

dievcence chcem sa opitat ci moze sposobit dawnou syndrom aj to ked mamicka v tehotenstve uzivala silne lieky .rozhodla som sa podstupit v stredu AFP v trencine mam velky strach ale snad to zvladnem .

Razz

roxxika napísané 23.02.2009 08:03

Nie, je to geneticka zalezitost.

Eva napísané 19.02.2009 14:47

Martinka dnes som bola na sono mam nisko placentu zajtra rano mam ist znova na sono ala k primarovy dost ma bolieva podbrusko a to so v v 19tom tyzdni nevie ale mam obavi ze sa mi nic nedari naozaj tuzim po babetku .moc ma potesilo ze mam niekde spriaznenu dusu dakujem nevies co sa deje ked je nizko polozena placenta ty si si tym tiez presla?

roxxika napísané 19.02.2009 15:15

Aj ked mas nizko polozenu placentu, to sa stale meni tym, ze rastie babatko, teda sa zvacsuje aj maternica a tym sa posuva aj placenta smerom nahor. Este si len v 19.t., takze nemusis mat obavy, da sa to do poriadku vacsinou.

Martina napísané 19.02.2009 15:54

Ahoj Evka,

 

ked som cakala Tobiaska, bola som akurat v 16. tyzd. a zacala som slabucko krvacat...hospitalizovali ma a musela som lezat, minimum chodze...mala som placentu ulozenu tak, ze tristvrtiny prekryvali krcok maternice a Tobiasko bol tesne nad placentou akoby na nej lezal...placenta sa postupne rastom dietatka a maternice zacala tahat po zadnej strane maternice...neslo to rychlo ani rovnomerne, navstevovala som rizikovu poradnu kazde dva tyzdne a moj osetr.lekar vzdy skontroloval placentu a dietatko.V 30.tyzd. som uz mala placentu na zadnej strane maternice a rodila som prirodzene, nemuseli mi ani robit cisarsky rez. V podstate Ti nehrozi ziadne velke riziko, len sa nesmies namahat a robit prudke pohyby, prip. Ti lekar nariadi pokoj na lozku...ale to je dost individualne.

 

Ako spominala roxxika do konca tehotenstva sa to urcite zmeni, len velmi male percento tvori placenta previa, t.j. placenta, kt. uplne prekryva krcok maternice a vtedy sa robi cisarsky rez.

 

P.S.: tie zle hodnoty AFP mozu suvisiet prave s tym, ze mas nizko ulozenu placentu...to povedal moj lekar.

Ak je u vas mozny 3D ultrazvuk, daj si ho urobit, podrobne Ti prezru babatko a budes aspon trosku kludnejsia.

 

Myslim na Teba a budem Ti drzat palce! Uz si bola Na amniocenteze?

Martina napísané 18.02.2009 23:10

Ahoj Evka,

 

neda mi, aby som Ti znovu neodpovedala a len tak Ta ponechala Tvojim obavam a strachu. Ked som cakala svoje druhe dietatko prezila som si celych devat mesiacov v strachu a obavach: najprv to bola nizko posadena placenta ( mam slaby krcok maternice a hrozil potrat ), potom to boli nizke hodnoty AFP a nasledne skrining 1:76, posielali ma na AMC a mohla som nasledne potratit a potom som mala vela plodovej vody a ...dost krute pre maminu, ktora velmi tuzi po dietatku...na AMC som nebola, dietatko by som nedokazala "dat prec", tak som sa cele dni modlila, aby bolo zdrave. Striedavo som bola v nemocnici a u svokrovcov, pretoze som musela lezat a svokrovci mi pomahali so starsou dcerkou. Nakoniec sme to s Bozou pomocou zvladli.

 

Tak musis verit a modlit sa aj za svoje zdravie.

 

P.S.: V nemocnici som spoznala maminu, ktora takmer cele tehotenstvo bola na antibiotikach kvoli problemom s oblickou...velmi tuzila po zdravom dievcatku a Boh jej obetavost odmenil naplnenim jej tuzby.

 

Martina

Martina napísané 18.02.2009 14:50

PRE EVU,

 

ahoj uz som do tejto diskusie prispela svojou osobnou skusenostou...mrzi ma, ze sa trapis lebo uplne poznam tvoje pocity a preto ta chcem aspon trosku utesit pozitivnymi skusenostami mojich priateliek:

poznam maminu, ktorej vysiel skrining 1:12, bola na AMC a vysledok bol negativny, narodil sa jej zdravy chlapcek

a este mam kamaratku, ktora teraz caka druhe dietatko a pred dvama tyzdnami sa mi zdoverila, ze bola na AMC, lebo mala testy AFP nieco okolo 12...v nedelu mi v kostole ukazovala, ze vysledky su dobre a nepotvrdil sa DS.

 

Tak to nevzdavaj a mozno ti pomozu modlitby k sv.Gerardovi, to je patron vsetkych ohrozenych deticiek a ich mamiciek.

 

zwinker

Eva napísané 18.02.2009 16:41

Martinka dakujem za povzbudenie ani nevies ako si ma potesila modlim sa a dufam ze mi to pomoze vies som sama dost chora mam policystozu obliciek a tak sa bojim aby som AFP vysetrenim neprisla o babo som aj tak dost slaba.

Eva napísané 18.02.2009 12:47

Ahojte maminy mam 38 rokov 3 zdrave deti a cakam stvrte mam ale obrovsky strach vcera som bola v Trencine na genetike a moje vysledky skriningu boli 1 ku 11tim mam ist na AFP myslim si ze ten vysledok je dost hrozny mam strach aby moje babo nemalo Dawnov syndrom Cry

renata napísané 16.02.2009 14:38

Váš komentár:Ahojte maminy-Som jedna stych vystrasenich mamiciek,ktore maju ist na AMC.Po precitani vasich komentarov som sa rozhodla,ze ak AMC dopadne akokolvek dietatko si nedam zobrat .Budem mat 40 rokov,cakame tretie dieta a velmi sa nan tesime.Modlim sa aby bolo zdrave.

roxxika napísané 16.02.2009 14:45

renata: ahoj, to znamena, ze na nu vlastne ani nepojdes... lebo naco by si ju podstupovala, ked ta vysledok nijako neovplyvni? babatko chces tak ci tak... drzim palce.

Mima napísané 27.01.2009 13:50

Ahojte maminy.

Nechcem teraz nikoho strašiť.No mne sa narodil syn s ráštepom chrbtice.Hoci moje vysledky AFP boli uplne v poriadku nič sa nezistilo ani pri ultrazvuku.Celé tehotenstvo úplne v poriadku.Zistilo sa to až ked prišiel na svet. Bol to šok pre lekárov,pre manžela a pre mňa.To čo nasledovalo dalej bolo hrozné a ťažké,tie neustále otázky vyriace Vám hlavou strach z toho čo bude atd.....ale zvládli sme to.

Dnes má môj syn 7.2 už dva roky je to naše slniečko.Je hrozne mudručky už aj rozpráva a aj chodí čo je neuveritelné.Máme nejaké zdravotné problémi ,ale su to prenás už maličkosti.Sme nanho neuveritelne hrdý.Pri naších pobytoch v nemocniciach sme spoznali veľa detí a rodičou s DS alebo ráštepmi.No tie deti su neuveritelne kolko lásky dokážu rozdávať a tešiť sa s rodičmi s uplných maličkostí.Dalo by sa toho písať veľa.

No chcem iba týmto povedať a dodať sýl maminkám ktoré maju predsebou ťažké rozhodnutie,že

všetko sa dá zvládnuť Boh nás len skúša.Ale vždy stojí pi nás.

Spozdravom MIMA a Patrik

Adriana napísané 26.01.2009 20:46

Krvne testy su nepresne. Teda ak aj vyjde,ze je vsetko v poriadku, moze sa narodit dieta s Downovym syndromom. Ale to sa asi nestava casto.

roxxika napísané 26.01.2009 14:14

Dolezite je aj povedat, ze riziko potratu po vykonani amniocentezy je asi 1:250 (podla toho, ako skusene je pracovisko, kde ju vykonavaju), takze si treba porozmyslat, ci vobec AMC podstupit.

Ja som pri prvej dcerke podstupila AMC (nie kvoli zlym vysledkom z tripple testu, ale kvoli tomu, ze som 2 deticky pred nou potratila). Pri druhom babatku som si nedala robit ani AFP testy (resp. tripple test) a AMC by som uz nepodstupila. Hlavne, ak mi bolo jasne, ze akykolvek by bol vysledok tripple testu alebo AMC, to babatko by som prec nedala.

zuzka napísané 26.01.2009 13:38

Váš komentár

Čo sa týka testov, mám taký názor, po vlastnej aj sestrinej skúsenosti, že zbytočne veľakrát vystrašia babu a vôbec to nie je potrebné. Ženy mnohokrát tomu ani nerozumejú a lekár im to poriadne nevysvetlí o čo ide,lebo nemá čas a mnohokrát ani záujem. Potom sú vyplašené a v strese, úplne zbytočnom.

Páči sa mi prístup v Holandsku, ako bolo písané v článku.

Maria napísané 26.01.2009 09:24

Aj ja som azila sok zo zlych vysledkov AFP. Mala som 34 rokov, cakala som stvrte babo a zrazu bum - predpoklad na Downov syndrom 1: 140. Bolo to hrozne. Nastastie amniocenteza nepotvrdila tuto diagnozu a narodila sa mi krasna zdrava sikovna dcera. Na potrat by som urcite nesla a musela by som sa naucit starat aj o postihnute dieta, len samozrejme kazda mamina si zela zdrave babatko. Netreba sa nechat vystrasit, casto sa stava, ze aj ked amniocenteza vyjde zle, narodi sa zdrave dieta. Modlitba a viera velmi pomozu.

Monika napísané 23.01.2009 20:40

Vsetkým vyplašeným mamám:

sesternica mala postihnutého chlapceka. Bolo to veľa bolesti, ale aj veľa, veľa radosti.

Ked jej sestra čakala babatko bola na testoch. Strasne ju strasili, nic poriadne nevysvetlili (aspon tak ako tu v članku) a nakoniec porodila zdraveho chlapa ako buk.

 

A teraz sorry: Nezabíjajte svoje deti len preto že nejaký dôležitý trkvas čosi hovorí. Jasné že nepodceňujem vedu, ale netreba ju ani preceňovať....

 

Monika

martina napísané 24.01.2009 00:06

Ahojte vsetky buduce mamicky,

mam osobnu velmi stresujucu skusenost s AFP. ked som cakala druhe dietatko vysli mi testy v 16-tyzdni nieco pod hodnotu 17, moj gynekolog sa vystrasil a aby nic nezanedbal poslal moje hodnoty na skrinig. takze mi vyratali, ze je u mna riziko 1:79, ze sa mi narodi dietatko s vrodenou vadou. samozrejme, ze som sa vylakala a placu som nevedela zabranit, ale kedze som presvedcena, ze len Boh ma pravo rozhodovat kto bude zit a kto nie...odmietla som amniocentezu, zmenila som gynekologa, pretoze ten prvy mi nepridaval odvahy, skor naopak. Novy lekar mi urobil podrobny ultrazvuk, vsimal si hlavne vyvoj chrbtice a vsetky vnutorne organy dietatka a povedal, ze podla neho je vsetko ako ma byt...dalsie mesiace boli tazke, stale som myslela len nato, aby bolo dietatko v poriadku...5.septembra 2006 sa mi narodil zdravy chlapcek, pri porode bol moj novy lekar .

Na zaver, chcem len povedat, ze sa ma nikto po porode neopytal ci je dietatko v poriadku a ani to nebolo uvedene v karte...tak si myslim, ze tie statistiky nie su az take presne a urcite by nemali ovplyvnovat vase rozhodnutie. Tobiasko ma dnes uz viac ako dva roky, je to velmi zivy a bystry chlapcek a nebol ta jednotka z pomeru 1:79, ale jednym z tych 79-tich zdravych zwinker a verim, ze aj tie ostatne deti, o ktorych sa teraz rozhoduje su tie zdrave, tak im dajme sancu!

zuzkam napísané 23.01.2009 10:46

moze sa stat, ze sa dieta narodi s DS aj vtedy, ak testy vysli dobre, ak tam nebolo zvysene riziko?

olinka napísané 11.06.2009 16:46

ano, mam priatelov, ktori mlai uplne dobre testy a teraz maju DOwna

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised