Príručka pre rodičaO mene a priezvisku

Zmena mena a priezviska

 JUDr. Soňa Glezgo   14.03.2009   15

Zmenu mena alebo priezviska je možné vykonať dvoma spôsobmi:

  1. na základe povolenia vydaného príslušným orgánom, alebo

  2. v zákonom presne vymedzených prípadoch na základe písomného vyhlásenia osoby o meno alebo priezvisko ktorej ide.

Zmenu mena alebo priezviska je možné povoliť ak ide o meno alebo priezvisko

  • hanlivé,

  • alebo ak sú na to dôvody hodné osobitného zreteľa.

Zmenu priezviska možno povoliť len na základe spoločnej žiadosti oboch manželov, ak ide o zmenu priezviska

a) manželov, ktorí majú spoločné priezvisko na iné spoločné priezvisko; zmena priezviska sa vzťahuje aj na priezvisko spoločných maloletých detí, aj keď neboli zahrnuté do žiadosti,

b) jedného z manželov, ktorí nemajú spoločné priezvisko, na priezvisko jeho manžela, pričom spoločné priezvisko nadobúdajú aj ich spoločné deti, aj keď neboli zahrnuté do žiadosti,

c) jedného z manželov, ktorí majú spoločné priezvisko, na priezvisko, ktoré používal pred prijatím spoločného priezviska,

d) jedného z manželov, ktorý prijal spoločné priezvisko a ako druhé v poradí žiada prijať priezvisko, ktoré používal pred uzavretím manželstva,

e) jedného z manželov, ktorí si pri uzavretí manželstva ponechali svoje doterajšie priezviská, a ktorý žiada k svojmu doterajšiemu priezvisku prijať priezvisko spoločných detí, na ktorom sa dohodli pri uzavretí manželstva; priezvisko spoločných detí je ako prvé v poradí,

f) jedného z manželov, ktorý prijal pri uzavretí manželstva súhlasným vyhlásením spoločné priezvisko a ako druhé v poradí si ponechal svoje doterajšie priezvisko, na priezvisko spoločné, alebo

g) jedného z manželov, ktorý prijal pri uzavretí manželstva súhlasným vyhlásením spoločné priezvisko a ako druhé v poradí si ponechal svoje doterajšie priezvisko, na priezvisko doterajšie.

Z dikcie zákona vyplýva príslušnému orgánu možnosť, ale nie povinnosť takúto zmenu povoliť.

Naproti tomu fyzickej osobe, u ktorej prebieha zmena pohlavia, povolí ( teda nie je len možnosť, ale povinnosť) obvodný úrad používať neutrálne meno a priezvisko na základe jej žiadosti a potvrdenia zdravotníckeho zariadenia, v ktorom liečba k zmene pohlavia prebieha.

V prípade maloletej osoby sa zmena mena alebo zmena priezviska nepovolí, ak by bola v rozpore so záujmom maloletého, alebo ak by bola v rozpore s dohodou rodičov uzavretou pri uzavretí manželstva, prípadne dohodou rodičov ak títo nie sú manželia, alebo ak by bola v rozpore s právnym poriadkom alebo tradíciou iného štátu, ak štátny občan Slovenskej republiky je tiež štátnym občanom iného štátu.

Ak ide o maloletého staršieho ako 15 rokov, na zmenu mena alebo zmenu priezviska je potrebný jeho písomný súhlas s úradne osvedčeným podpisom.

Na koho sa so žiadosťou, obrátiť:

  • Na povolenie zmeny mena a priezviska je príslušný OBVODNÝ ÚRAD podľa trvalého, prípadne posledného trvalého pobytu občana SR. Ak trvalé bydlisko občan nemal, je príslušný obvodný úrad Bratislava 1.
  • Na zápis zmeny je miestne a vecne príslušný matričný úrad, v ktorého matrike je meno zapísané.
  • Žiadosť musí byť písomná , odôvodnená a musí mať predpísané náležitosti ( §11 zák. o mene a priezvisku).
  • K žiadosti je potrebné pripojiť písomný súhlas druhého rodiča s úradne osvedčeným podpisom alebo úradne nahradený súhlas ak sa nedal získať.

V prípade mena nie je povolenie potrebné ak ide o zmenu

  • cudzojazyčného mena na jeho slovenský ekvivalent a naopak,

  • mena dieťaťa po jeho právoplatnom osvojení,

  • mena z dôvodu zmeny pohlavia.

V prípade priezviska nie je povolenie potrebné ak ide o zmenu

  • po rozvode manželstva,

  • po nadobudnutí plnoletosti spočívajúcu v používaní len jedného z dvoch alebo viac priezvisk,

  • spočívajúcu v zápise ženského priezviska osoby inej ako slovenskej národnosti bez koncovky slovenského prechyľovania,

  • spočívajúcu v úprave priezviska v súlade so slovenským pravopisom,

  • dieťaťa po jeho právoplatnom osvojení,

  • z dôvodu zmeny pohlavia,

  • maloletého dieťaťa, ktorého rodičia uzavreli manželstvo po jeho narodení, na priezvisko určené pre ich ostatné deti,

  • maloletého dieťaťa, ktorého otec nie je známy, na priezvisko určené pre ostatné deti jeho matky a jej manžela.

Zmena mena alebo zmena priezviska, na ktorú nie je potrebné povolenie, sa v matrike vykonáva na základe písomného vyhlásenia osoby, o ktorej meno alebo priezvisko ide, alebo jej zákonného zástupcu; pri zmene mena alebo zmene priezviska z dôvodu zmeny pohlavia je potrebné predložiť aj lekársky posudok.

Poznámka:

V konaní o zmenu mena alebo zmenu priezviska začatom pred 1. februárom 2009 sa zmena mena alebo zmena priezviska posudzuje podľa predpisov účinných do 31. januára 2009.

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.3 z 5. Celkom 3 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Komentáre k článku
Zuzana napísané 30.08.2019 10:01

Dobrý deň. Chcela by som sa spýtať.. som po rozvode a žijem s partnerom v spoločnej domácnosti. Dohodli sme sa na spoločnom priezvisku ale na matrike mi to nechcú povoliť, iba rodné priezvisko. Existuje nejaká výnimka? Partner je Čech. Tu v ČR sa to dá, prwečo nie u nás?. Kde bz som si mala zavolať alebo kam napísať , aby sme mohli mať společné priezvisko. Svadbu plánujeme neskor. Ďakujem za info. Pekný deň

Blajo Masunka napísané 12.09.2017 17:50

Dobry den,

Co to je "neosobne" meno, vobec nechapem ani definicia zo slovniku mi nepomohla ze co presne "neosobne" meno je. Uz aj pri tom "hanlive" to nechapem, staci ked mi vadi ze sa volam Sovcousex alebo Komar a mi vadi ze som komar lebo chcem byt motyl ? Alebo musim byt Adam Kokotkurwujebal? No co ma hlavne zaujima tak z kade vedia ci je meno zenske alebo muzske? Napriklad volam sa Major Masunku a chcem byt Alex Keres Nemamsunku tak si musim odrezat penis,spravit falosne cecky a zaplatit 105$ lebo Keres je zenske aj ked tak podla mna neznie, alex unisex a nemasunku nieje nemakokot? Alebo je to stare dobre "uradnicka si spravi co chce kedy chce podla nalady a pocasia"

 

Dakujem

Vaše menogabika napísané 26.01.2015 13:17

Váš komentár dobry den,chcem sa spitat dalo by sa zmenit synovy priezvisko resp;doplnit?aby mal dva priezviska?ak ano na koho sa obratit?lebo na uradoch mi povedali ze sa to neda...

Katarina napísané 11.12.2014 11:05

Dobry den,nikde neviem najst,ze ked som po rozvode a chcem zmenit prizvysko svojej dcere a ci sa to da bez suhlasu jej otca? A ako sa postupuje ak o tom nemusi vediet a ci sa to da ked si ju chce osvojit terajsi priatel!!Dakujem pekne za odpoved Katarina zwinker

Lucia napísané 30.08.2014 13:58

Dobry den chcela bysom sa spytat pred 5 rokmi som dala zapisat byvaleho partnera do rodneho listu syna ale do vtedy tam nik nebol zapisany a chcem aby sa volal po mne zase lebo to priezvisko je hanlive ako to spravit lebo ten dotycny nema zaujem to zmenit a nekomunikuje somnou a uz som zufala a sposobuje to problemy.

Ivi napísané 30.04.2014 15:09

Dobry den, rada by som sa spytala. Som rozvedena a mam syna, obaja mame priezvisko po ex manzelovi. momentalne mam partnera a cakame spolu dieta, rozmyslali sme nad tym, ze by mi dal "svoje" priezvisko partner aj nasmu spolocnemu ocakavanemu dietatu, aj bez svadby, ci je nieco taketo prosim na urade mozne a kde sa dostanem k blizsim informaciam prosim vas? slo by len o to,ze by som sa z terajsieho priezviska premenovala na jeho prievzisko /partnerovo/a nasledne nase este nanarodene dieta by pri narodeni dostalo rovnake prizvisko. je cosi taketo mozne? dakujem pekne.

Lucia napísané 09.10.2013 15:13

Dobry den, so snubencom chceme prijat (a teda aj pouzivat) priezvisko po jeho nevlastnom starom otcovi, ktory ho vychoval. Staci, ak to uvedieme na matrike pri sobasi, alebo si partner najprv musi uradne zmenit meno (ziadost, poplatky) a ja len potom prijmem meno po manzelovi? Preferujem jednoduche riesenia, ale neviem, ci to zakon v tomto pripade dovoluje.... Nenasla som k tejto teme ziadne clanky na nete. Ak mi viete poradit, budem Vam velmi vdacna.

Lucia napísané 26.12.2012 19:34

Dobry den,potrebujem poradit. mam 3 rocnu dceru a priezvisko ma po mne aj ked jej biologicky otec podpisal otcovstvo. S partnerom sme neboli v manzelskom zvezku a sme boli v sudnom rozpore kde sud zveril dceru do mojej opatery. medzi tym som si nasla znamost a rozmyslame o sobasi a chcel by moju dceru uznat ako svoju a tym padom jej dat svoje meno. Zijeme v Belgickych Antwerpach a otazkou je ci sa to da riesit cez ambasadu alebo sudnou cestou kedze je jej biologicky otec podpisany na matricnom urade a trym padom aj v rodnom liste. Vopred dakujem za odpoved. Lucia

0000000000 napísané 02.11.2012 02:40

Dobrý den chcela by váš poprosiť o radu.pred narodením dieťaťa mala byt svadba aby mali všetci rovnake priezviská.Do svadby nám nieco prišlo a malý sa narodil a z mužom sa dohodli že AK dam priezvisko po nom ,tak svadba by bola do roka ,aby mala I ja rovnake priezvisko.Samozrejme je tomu 13 rokov a na otázku svadba je ticho alebo odpoveď neriesim.Vlastne bolo to voči mne a priezvisku len taký ťah .vlastne cítim sa ako využitá ,dosiahli svoje a tým to skoncilo.co môžem. Urobyt preto aby sa chlapec volal ako matka ?

marcela napísané 11.02.2012 21:33

dobry večer chcela by som sa spytat či je možne doplnit dieatu meno chceli by sme aby naša dcera mala dve mena ale nevieme kde sa ma mame obratit momentalne ma 15 mesiacov je tu nejaky časovy limit? dakujem za odpoved

Boris napísané 02.01.2012 09:39

Nie som si isty ci som teda pochopil spravne. Ked sa s manzelkou rozvediem moze ona svojvolne zmenit priezvisko nasej spolocnej dcere (21 mesiacov)? Pokial viem tak tradicia je, ze priezvisko dietata by sa menit nemalo, alebo sa mylim? Ak chcem aby mala dcera nadalej moje priezvisko - mam o to ziadat pri rozvode?

Zuzana napísané 23.08.2011 16:58

Dobrý deň, prosím Vás chcem sa spýtať ako je to so zmenou priezviska maloletého dieťaťa, keď sa volá dieťa po otcovi, ale s ním nežijem 5 rokov, momentálne je vo výkone trestu za výživné, ale nezaujíma sa o dieťa vôbec, chcem si požiadať o zmenu mena, pretože dieťa mi pôjde do školy a potrebujem mať v tom jasno, neviem kde sa mám obrátiť, či na matriku alebo priamo na súd Ďakujem...prosím odpoveď e- mailom. S pozdravom Zuzana

Pupulík, JUDr. napísané 09.08.2011 11:19

pre Hela: odpoveď na vašu otázku je prostá: uvedení partneri by mali uzavrieť sobáš a tým pádom sa na základe Sobášneho listu zmení priezvisko partnerky a všetko bude de jure zwinker

JUDr. Pupulík napísané 09.08.2011 11:18

pre Hela: odpoveď a vašu otázku a zároveň odpoveď na ňu je jednoduchá: uvedení partneri by mali uzavrieť sobáš a tým pádom sa na základe Sobášneho listu zmení priezvisko partnerky a všetko bude de jure zwinker

Hela napísané 03.02.2011 23:11

Dobry den, mam dotaz. Nikde som sa totiz nedocitala, ci je mozne zmenit u jedneho z partnerov priezvisko, pokial nie su zosobaseni. Konkretne ide o to, ze partneri ziju v spolocnej domacnosti, maju jedno dieta, ktore ma priezvisko po otcovi / partnerovi /. Matka ma samozrejme svoje priezvisko. Chcela by si vsak zmenit priezvisko podla svojho partnera, aby mala rovnake ako partner a ich dieta. Je to mozne? Dakujem za odpoved. Hela

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Tehotenský kalendár
Náš TIP
Komentáre k článku
Zuzana napísané 30.08.2019 10:01

Dobrý deň. Chcela by som sa spýtať.. som po rozvode a žijem s partnerom v spoločnej domácnosti. Dohodli sme sa na spoločnom priezvisku ale na matrike mi to nechcú povoliť, iba rodné priezvisko. Existuje nejaká výnimka? Partner je Čech. Tu v ČR sa to dá, prwečo nie u nás?. Kde bz som si mala zavolať alebo kam napísať , aby sme mohli mať společné priezvisko. Svadbu plánujeme neskor. Ďakujem za info. Pekný deň

Blajo Masunka napísané 12.09.2017 17:50

Dobry den,

Co to je "neosobne" meno, vobec nechapem ani definicia zo slovniku mi nepomohla ze co presne "neosobne" meno je. Uz aj pri tom "hanlive" to nechapem, staci ked mi vadi ze sa volam Sovcousex alebo Komar a mi vadi ze som komar lebo chcem byt motyl ? Alebo musim byt Adam Kokotkurwujebal? No co ma hlavne zaujima tak z kade vedia ci je meno zenske alebo muzske? Napriklad volam sa Major Masunku a chcem byt Alex Keres Nemamsunku tak si musim odrezat penis,spravit falosne cecky a zaplatit 105$ lebo Keres je zenske aj ked tak podla mna neznie, alex unisex a nemasunku nieje nemakokot? Alebo je to stare dobre "uradnicka si spravi co chce kedy chce podla nalady a pocasia"

 

Dakujem

Vaše menogabika napísané 26.01.2015 13:17

Váš komentár dobry den,chcem sa spitat dalo by sa zmenit synovy priezvisko resp;doplnit?aby mal dva priezviska?ak ano na koho sa obratit?lebo na uradoch mi povedali ze sa to neda...

Katarina napísané 11.12.2014 11:05

Dobry den,nikde neviem najst,ze ked som po rozvode a chcem zmenit prizvysko svojej dcere a ci sa to da bez suhlasu jej otca? A ako sa postupuje ak o tom nemusi vediet a ci sa to da ked si ju chce osvojit terajsi priatel!!Dakujem pekne za odpoved Katarina zwinker

Lucia napísané 30.08.2014 13:58

Dobry den chcela bysom sa spytat pred 5 rokmi som dala zapisat byvaleho partnera do rodneho listu syna ale do vtedy tam nik nebol zapisany a chcem aby sa volal po mne zase lebo to priezvisko je hanlive ako to spravit lebo ten dotycny nema zaujem to zmenit a nekomunikuje somnou a uz som zufala a sposobuje to problemy.

Ivi napísané 30.04.2014 15:09

Dobry den, rada by som sa spytala. Som rozvedena a mam syna, obaja mame priezvisko po ex manzelovi. momentalne mam partnera a cakame spolu dieta, rozmyslali sme nad tym, ze by mi dal "svoje" priezvisko partner aj nasmu spolocnemu ocakavanemu dietatu, aj bez svadby, ci je nieco taketo prosim na urade mozne a kde sa dostanem k blizsim informaciam prosim vas? slo by len o to,ze by som sa z terajsieho priezviska premenovala na jeho prievzisko /partnerovo/a nasledne nase este nanarodene dieta by pri narodeni dostalo rovnake prizvisko. je cosi taketo mozne? dakujem pekne.

Lucia napísané 09.10.2013 15:13

Dobry den, so snubencom chceme prijat (a teda aj pouzivat) priezvisko po jeho nevlastnom starom otcovi, ktory ho vychoval. Staci, ak to uvedieme na matrike pri sobasi, alebo si partner najprv musi uradne zmenit meno (ziadost, poplatky) a ja len potom prijmem meno po manzelovi? Preferujem jednoduche riesenia, ale neviem, ci to zakon v tomto pripade dovoluje.... Nenasla som k tejto teme ziadne clanky na nete. Ak mi viete poradit, budem Vam velmi vdacna.

Lucia napísané 26.12.2012 19:34

Dobry den,potrebujem poradit. mam 3 rocnu dceru a priezvisko ma po mne aj ked jej biologicky otec podpisal otcovstvo. S partnerom sme neboli v manzelskom zvezku a sme boli v sudnom rozpore kde sud zveril dceru do mojej opatery. medzi tym som si nasla znamost a rozmyslame o sobasi a chcel by moju dceru uznat ako svoju a tym padom jej dat svoje meno. Zijeme v Belgickych Antwerpach a otazkou je ci sa to da riesit cez ambasadu alebo sudnou cestou kedze je jej biologicky otec podpisany na matricnom urade a trym padom aj v rodnom liste. Vopred dakujem za odpoved. Lucia

0000000000 napísané 02.11.2012 02:40

Dobrý den chcela by váš poprosiť o radu.pred narodením dieťaťa mala byt svadba aby mali všetci rovnake priezviská.Do svadby nám nieco prišlo a malý sa narodil a z mužom sa dohodli že AK dam priezvisko po nom ,tak svadba by bola do roka ,aby mala I ja rovnake priezvisko.Samozrejme je tomu 13 rokov a na otázku svadba je ticho alebo odpoveď neriesim.Vlastne bolo to voči mne a priezvisku len taký ťah .vlastne cítim sa ako využitá ,dosiahli svoje a tým to skoncilo.co môžem. Urobyt preto aby sa chlapec volal ako matka ?

marcela napísané 11.02.2012 21:33

dobry večer chcela by som sa spytat či je možne doplnit dieatu meno chceli by sme aby naša dcera mala dve mena ale nevieme kde sa ma mame obratit momentalne ma 15 mesiacov je tu nejaky časovy limit? dakujem za odpoved

Boris napísané 02.01.2012 09:39

Nie som si isty ci som teda pochopil spravne. Ked sa s manzelkou rozvediem moze ona svojvolne zmenit priezvisko nasej spolocnej dcere (21 mesiacov)? Pokial viem tak tradicia je, ze priezvisko dietata by sa menit nemalo, alebo sa mylim? Ak chcem aby mala dcera nadalej moje priezvisko - mam o to ziadat pri rozvode?

Zuzana napísané 23.08.2011 16:58

Dobrý deň, prosím Vás chcem sa spýtať ako je to so zmenou priezviska maloletého dieťaťa, keď sa volá dieťa po otcovi, ale s ním nežijem 5 rokov, momentálne je vo výkone trestu za výživné, ale nezaujíma sa o dieťa vôbec, chcem si požiadať o zmenu mena, pretože dieťa mi pôjde do školy a potrebujem mať v tom jasno, neviem kde sa mám obrátiť, či na matriku alebo priamo na súd Ďakujem...prosím odpoveď e- mailom. S pozdravom Zuzana

Pupulík, JUDr. napísané 09.08.2011 11:19

pre Hela: odpoveď na vašu otázku je prostá: uvedení partneri by mali uzavrieť sobáš a tým pádom sa na základe Sobášneho listu zmení priezvisko partnerky a všetko bude de jure zwinker

JUDr. Pupulík napísané 09.08.2011 11:18

pre Hela: odpoveď a vašu otázku a zároveň odpoveď na ňu je jednoduchá: uvedení partneri by mali uzavrieť sobáš a tým pádom sa na základe Sobášneho listu zmení priezvisko partnerky a všetko bude de jure zwinker

Hela napísané 03.02.2011 23:11

Dobry den, mam dotaz. Nikde som sa totiz nedocitala, ci je mozne zmenit u jedneho z partnerov priezvisko, pokial nie su zosobaseni. Konkretne ide o to, ze partneri ziju v spolocnej domacnosti, maju jedno dieta, ktore ma priezvisko po otcovi / partnerovi /. Matka ma samozrejme svoje priezvisko. Chcela by si vsak zmenit priezvisko podla svojho partnera, aby mala rovnake ako partner a ich dieta. Je to mozne? Dakujem za odpoved. Hela

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised