Dokedy ešte budú Bratislave chýbať pôrodnice?

hana/redakcia 40

Pamätám si to ako by to bolo včera. Písal sa október 2003 a ja som zistila, že pôrodnica, v ktorej sa chystám priviesť na svet moje prvé bábo sa rozhodla zavrieť. Bohužiaľ mesiac pred mojim termínom. Kompetentní rozhodli, že pôrodnosť klesá a Bratislave toľko pôrodníc netreba.

Ticho som závidela kamoške Mirke, ktorá to lízla posledný týždeň „pred“ a stihla dobehnúť, porodiť a byť prepustená.

Ja som v štádiu veľryby obiehala narýchlo kolosy Kramárov a Antolskej, s plačom odchádzala z prípravy na tej druhej. Žoviálny pán doktor „nám“ vysvetlil, že snáď ani jedna z nás nie je taká šibnutá, aby chcela rodiť prirodzene, „veď…“ mažem – nebudem písať, čo „veď“, doteraz mi je z toho zle.

Ale prečo vlastne oprašujem tieto staré historky?

V roku 2003 sa zavreli pôrodnice, niektoré trocha skôr, niektoré neskôr, pravda je, že v bratislavskom kraji ubudli:

  • Zochova
  • Partizánska (Koch)
  • Podunajské Biskupice
  • Šulekova
  • Malacky

Je rok 2010, predpokladaný pokles pôrodnosti sa nekonal. Ups.

Zostali

  • Antolská
  • Kramáre
  • Ružinov

A ja si kladiem otázku:

Dokedy ešte budú musieť ženy v bratislavskom kraji znášať absolútny nedostatok miesta na pôrodniciach?

To naozaj nikomu nevadí, že:

  • ženy trávia prvú dobu pôrodnú na chodbe, kľudne aj v počte 12 kusov (plus prípadne partneri)?
  • rekord (mne známy, možno ho už tromfli) Kramárov je 19 pôrodov za deň?
  • na niektorých oddeleniach alebo v niektorých konšteláciách personálu nepustia partnera dovnútra, pretože majú plno a rušil by súkromie ostatných?
  • zároveň sa im ale na taký prídel rodičiek zúfalo nedostáva personálu a žena rodí sama, bez emocionálnej pomoci?
  • sa vám nemusí na pôrodnici ujsť ani posteľ?
  • pri takom počte je na oddelení jedna – maximálne dve sprchy a záchod?
  • dieťa proste nemôže po pôrode zostať s matkou na pôrodnej sále dve hodiny po pôrode (aj keď všetky majú titul BFHI, čiže sa k tomu zaviazali), pretože pôrodnú sálu potrebujú pre ďalšiu ženu a ona trávi ten čas na lehátku, na chodbe so všetkými ženami, čo ešte neporodili?
  • sa vám môže stať, že vás ubytujú na izbe so štyrmi mamičkami a deťmi (lepší prípad), prípadne celé obdobie budete na gynekologickom oddelení (hm, šestonedelie je proste plné, smola) a dieťa na novorodeneckom oddelení (rooming-in, BFHI? Nie MASH!)
  • mohla by som rozoberať aj iné aspekty, riziko chýb, rapídne stúpanie krivky CS (zo 17,2% v roku 2000 na 32,11 v roku 2008), ale mne tu nejde o kritizovanie práce zdravotníkov.

Mňa by naozaj zaujímalo: 

Žiadne systémové riešenie nebude?

Na koho sa majú tehotné obrátiť?

Na svoju zdravotnú poisťovňu a tam sa domáhať dôstojnejších služieb?

Pretože ja túto situáciu sledujem už sedem rokov. To, že pôrodnosť v bratislavskom kraji neklesá, ale stúpa, jasne (okrem ambulancií a pôrodníc) ukazujú čísla. Aj keď zdravotnícka ročenka za rok 2009 ešte nie je spracovaná a údaj za rok 2007 sa mi nepodarilo nájsť, trend je na nasledujúcom grafe vidieť.



V porovnaní roku 2003 a 2008 pribudlo v bratislavskom kraji 1739 pôrodov (nárast o 34%) a pôrodnice sú, na rozdiel od roku 2003, len tri.

Ešte pre ilustráciu aj počet živonarodených detí:



Takže: dokedy ešte?

Ak máte pocit, že treba urobiť viac, ako len článok, pomôžte nám sformulovať otvorený list pre všetkých kompetentných. Vaše návrhy si radi prečítame pod článkom, alebo nás kontaktujte na hana(at)rodinka.sk.

Zdroje:

  • Databáza regionálnej štatistiky, Štatistický úrad Slovenskej republiky;
  • Zdravotnícke ročenky za rok 2000-2008, Národné centrum zdravotníckych informácií;
  • Starostlivosť o ženu v SR za rok 2005-2008, Národné centrum zdravotníckych informáci.

Ilustračné foto: www.sxc.hu

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (59 hlasov, priemerne: 4,90 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Takze mile mamicky vsetko co pisete su bludy…diet po porode nemoze ostat u vas 2 hodiny to je nemozne a ked sa zamyslite tak nato pridete..V ruzinove sa o neho postaraju krasne a po dvoch hodinach ho osetria ukazu vam ho a po 6 hodinach sa o neho starate sama..pri cisarskom to je na druhy den ked sa mamicka citi uz dobre…mate velmi milne predstavy o vsetkom viem co pisem verte mi smile

    1. lol a v com konkretne mame tie mylne predstavy?
      ze to nejde, alebo ze sa to neda prezit?
      aleboo ze too nie je dobre?
       
      lebo ja som to zazila na kramaroch tak i tak (cize s detatom dve hodiny po porode a raz bez dietata) a jednoznacne lepsie to bolo s babatkom, dieta bez problemov nie len ze prezilo, ale boli to pre nas velmi krasne chvile a do porodnice, kde mi to neumoznia, pokial som ja i babatko v poriadku by ma nedostali uz nikdy

  2. neviem si predstavit, co mozem urobit ako tehulka, hoci je pravda, ze je to katastrofa. Synceka som rodila 2006 v Ruzinove a musim povedat, ze napriek vsetkym obmedzeniam som dostala dobru starostlivost najma od sestier, s lekarmi to bolo horsie. Teraz pojdem rodit na Kramare a uz teraz sa desim skoro vsetkeho – od parkovania, az po stav budovy….

    Ale nie je pravda, ze sa v BA neda rodit prirodzene. neviem, co si pod tym kto predstavuje, ale nie je urcite pravda, ze by silou mocou robili cisarsky hocikomu a hocikedy. (Hoci ja som tak napokon po 10 hodinych skoncila) Mala som porodny plan a aspon spociatku sa ho snazili naplnit. Ale o kojeni som sa nedozvedela nic, mala som jednoducho stastie, nemali sme problem.

    Co mozeme urobit pre zvysenie poctu porodnic? Neviem si predstavit…. Asi rovnako ako neviem pohnut s mnozstvom miest v skolke, ked ani teraz uz temer 4 rocneho syna do skolky nevezmu. Neviem….

  3. Váš komentár Cry Práve som dočítala článok a všetky príspevky a som zhrozená. O pár dni ma čaká prvý pôrod v BA v Ružinove. Veľmi som sa tešila ale po tom, čo som čítala mám strach ísť vôbec rodiť. Rozmýšlam, či stihnem ešte vybrať inú pôrodnicu mimo BA. Rozhodne chcem prirodezný pôrod a dieťa mať pri sebe.

  4. Zienky ja zijem aj som deti porodila v Nemecku, velmi tuzim aby som mohla nejakym sposobom pomoct k tomu, aby sa slovenske deticky rodili tak ako sme to zazili my…juj tesim sa, ze zacina vznikat tlak. Myslim, ze by k tomu tlaku mohli prispiet institucie – Slovenske duly napr.

    Co je treba urobit aby aj u nas vznikol aspon jeden porodny dom?

    Kto – co brani vzniku malych porodnic ked je dopyt?

  5. Vyborny clanok – vdaka. Rodila som v rokoch 2002 a 2007 v tej istej nemocnici v BA. V r. 2007 som sa vsak neocitla v osvedcenom zariadeni, ktore za pat rokov navyse este mohlo prejst vyvojom k lepsiemu, ale akoby niekde inde (tiez rodilo v ten isty den vela zien). Pribudli procesne chyby, neochota… Bodaj by bolo mozne na niektore veci zabudnut. Je smutne, ze kompetentni situaciu nemonitoruju. O zmenu sa naozaj asi mozu pokusit len zeny s negativnymi skusenostami, ktore na problemy upozornia. Vitam akukolvek aktivitu v tomto smere a rada ju podporim.

  6. Neviem sice ake to je v BA,ale v porodnici v Liptovskom MIkulasi, ktora ma titul BFHI tiez je to ozaj super. Manzel bol stale pri mne, aj dietatko som mala stale pri sebe, hned ako sa dcerka narodila mi ju dali na brucho, aby sme sa „spoznali“. MIle sestricky aj ostatny personal.Ozaj super. A to som rodila pred Vianocami,ked uz vsetci maju na mysli len krasny stromcek a klud doma.Ja som aj stedry den stravila na porodnici a personal nam dokonca zaspieval aj Tichu noc. Na izbe som bola sama,mala som vlastnu sprchu a vela ostatneho pozitivneho….myslim, ze v BA mozu len ticho zeny zavidiet.

  7. Váš komentár

    Skvely clanok, uplne trefny na to, v akej situacii je Bratislava. Svoje prve dieta som rodila v Ruzinove v r. 2008 a uz vtedy som mala pocit, ze krave na druzstve sa dostane vacsej opatery a pozornosti. Nakoniec som porodila uplne sama, bez sestier, bez lekara a manzel dobehol az na sitie. Proste som sa rozdrapila, i ked som mala zaplateneho lekara (mal 3 ci 4 tituly) ale asi som mu dala malo. Nedostala som ani zaplateny epidural, ani streptokokovu infuziu, nic, tak preto rozmyslam, ze takto som mohla porodit aj doma a s vacsou emocionalnou podporou. V juli 2010 cakam svoje druhe dieta s pravdepodobne skoncim u rodicov v Trencine alebo v Ilave, kde sa proste budem musiet surovo nanominovat.

     

    Som ochotna pomoct v akejkolvej zalezitosti, aby sa tato situacia konecne zmenila, musime tym pohnut, tym, ze budeme chodit rodit do inych miest sa to nezmeni, resp. arogancia v BA dostane konecne po frnaku?

    1. V Trencine sa nanominovat nemusis – mame tam kamarata gynekologa, skveleho cloveka a lekara, a on vsetky mamicky prijima s radostou… Bude ti tam dobre, ak sa v Ba nic nevyvrbi

  8. Citujem Zlaticu z 9.2.:“Svoje druhe dieta v BA uz rodit nebudem, …mam zaujem o prirodzeny porod – pokial to bude mozne a v BA nie je mozne rodit prirodzene… nehovoriac o tom, ze ozuzlanie prsnika po porode sa povazuje za prisatie a dieta Vam odoberu skor ako po dvoch hodinach, co malo stravit vo Vasom naruci a na prsniku matky.“

    Na upresnenie (aj) z vlastnych skusenosti – v BA je mozny prirodzeny porod i neodlucenie dietatka od mamy po porode, akurat je potrebne, aby sa zena ozvala „Chcem to takto a takto (samozrejme ak nebudu akutne komplikacie)!“. Su to uplne legitimne poziadavky rodicky – je to sice namahave a aj otravne, ale v momentalnej situacii sa treba ozvat, maloktory zdravotnik vam nieco „extra“ ponukne sam od seba… a priznajme si, kolko je zien, ktorym vyhovuje, ze z nich dieta rychlo, planovane, bezbolestne vytiahnu (nemyslim len CS) a oni nemusia moc riesit, namahat sa, preberat osobnu zodpovednost a este si aj po porode „dobre“ oddychnu, lebo o dietat sa im „postaraju“ na novorodeneckom…

    Bohuzial si za mnohe veci mozeme aj same, pretoze ludom vladne pohodlnost, nevedomost a neschopnost prevziat aktivitu a zodpovednost za seba a svoje dieta…

    Ked sa tisicky „malych ryb“ zomknu, tak mozu premoct aj zraloka

    zwinker

  9. Skvelý článok. budem podporovať akékoľvek aktivity v tomto smere. mám taký pocit, že hlavné kompetencie spadajú ohľadne zakladania alebo rozširovania nemocníc má VUC. nedávno boli voľby, sľubovali všeličo, možno to by bola cesta. alebo oficiálna petičná akcia ma napadá so všetkým, čo k tomu patrí, nebude podľa mňa problém zohnať dostatok podporovateľov. a aj tie nápady s TV Markízou alebo TA3 by sa určite chytili. nechcem hovoriť, že to je nejaká senzácia ale v podstate to ratita je a človeku stojí rozum, že to nik nerieši.

    budem veľmi držať palce, ak budem môcť akokoľvek pomôcť, rada tak urobím.

  10. Absolútne súhlasím. Pre mňa – ako rodenú Bratislavčanku nebola Bratislava alternatívou už ani v roku 2003 (syn) a tobôžnie v roku 2007 (dcérka). Situácia v BA je jednoducho chorá. Rada sa pridám!

  11. Plne súhlasim, ale na to sme my tehulky male ryby a nič nezmôžeme, bo tato vlada sa nestara o nič ine , len o svoje vrecká

  12. Dakujem vsetkym za podporu, v diskusii i mailom.

    Cez vikend si sadnem k prvenu navrhu a poslem mailom vsetkym, co ste sa mi ohlasili.

    Este raz, som rada, ze nie som jedina, koho situacia v Bratislave trapi a dufam, ze sa nam aspon nieco podari zmenit k lepsiemu.

  13. Velmi trefny clanok. Rada sa pridam. Svoje druhe dieta v BA uz rodit nebudem, nie len z dovodu, ze v BA nemam zaujem preckat prvu dobu porodnu na chodbe (viem presne o com pisatelka pisala), ale hlavne preto, ze mam zaujem o prirodzeny porod – pokial to bude mozne a v BA nie je mozne rodit prirodzene… okrem Kramarov asi nikde nie je kvalifikovana laktacna poradkyna, nehovoriac o tom, ze ozuzlanie prsnika po porode sa povazuje za prisatie a dieta Vam odoberu skor ako po dvoch hodinach, co malo stravit vo Vasom naruci a na prsniku matky.

     

    Je toho este vela co sa mi zda scestne v tzv. BFH v BA a nemam problem sa k tomu vyjadrit – aj s podporou odborných psychologických clankov a materialov WHO.

    1. v tejto veci treba oslovit unicef, ti udeluju titul bfh a oni ho mozu aj zobrat (mam dojem, ze istu dobu to mal ruzinov naklonene…)
      ja by som sa toho aj chopila, ale nerodila som v ba, tak neviem, ake su skutocne pomery

      1. Schamka,
         
        my sme UNICEFU dali k dispozicii data z celeho prieskumu podpory dojcenia, tam sme mali 1500 odpovedajucich mamiciek (3% z o vsetkych zien, co rodili v tom roku – mozno snad brat ako relevantnu vzorku….)
        Vnimam, ze sa zmenilo (nic???) alebo len velmi malo. Laktacnu poradkynu- dve (ked mam spravne informacie) ma aj Antolska na ciastocny uvazok jjednu, na plny druhu. Pre mna vsak zostava otazka, co realne v tomto stupni pretazenia mozu urobit. Aj co personal moze urobit. Pretoze na dobre poradenstvo potrebujes cas, vyckat, kym babatko bude mat chut, pokecat s mamou, vypocut, podporit…
        pre mna tu naozaj podstata problemu ide mimo zdavotnicky personal, doraz kladiem na absolutne pretazenie kapcity, dlhodobe… kde uz nie je sanca, ze nebudu vyhorenii a vobec sa im necudujem.
        Lebo si naozaj kladiem otazku, co mozu robit, ked miesto na porodnej sale nemaju? na tej chodbe, na lehatku, medzi dalsimi rodiacimi zenami a ich partnermi naozaj nemoze byt novorodenec, mama nema sancu mat klud na prve zoznamenie… proste definicia „polna nemocnica“ sedi.
        Co mi ale je nepochopitelne uz niekolko rokov a musim priznat, ze vnutorne ma to skrie strasne dlho, ZE SA VSETCI TVARIA, ZE JE TO OK?
        Pretoze podnet zo strany rodiciek na taketo systemove riesenia, to je defacto absurdne. ALE, ked nefunguje nic ine, terba asi aj takto konat. Takze PODME DO TOHO!;-)

        1. zaujimave, vyzera to, akoby to Unicefu nevadilo, ze tento titul ma hocijaka porodnica
          mne nie je jasne, preco, ak nie je moznost ostat na porodnej sale, nedaju mamicky rovno na izby. ved je to ovela dostojnejsie ako ich nechat niekde na chodbe! take riesenie moze napadnut len niekomu, kto nema cerstvych rodicov v ucte a komu je to, ako sa citia uplne jedno
          ono ale cely tento problem sa neda latat len zopar opatreniami, ja si myslim, ze to chce zmenu systemu ako takeho. nie su peniaze? mne vcera prisla faktura za pobyt nasej dcerky v nemocnici. ja som kvoli rozsiahlemu sitiu musela ostat do druheho dna v nemocnici a mala, hoci zdrava, ostala samozrejme so mnou. stoji to 175 euro! vynasobme si to styrmi a pridajme naklady za hospitalizaciu zdravej matky a hned by sa nejake naklady nasli! dalsie zbytocne vyhodene peniaze je starostlivost lekara o bezproblemove tehotne a pritomnost lekara pri prirodzenom nekomplikovanom porode. na tieto veci kludne staci aj PA, ktora je lacnejsia. no na Slovensku na zbytocne zasahy specialistu asi mame, kedze je to pozichrovane aj zakonom – ak zena nechodi do poradni k lekarovi, pripravi sa o prispevok pri narodeni dietata… alebo to mnozstvo pausalnych vysetreni a testov, bez toho, aby sa brala do uvahy prislusnost k rizikovej skupine. Naco? urobime testy vsetkym, nechame to preplacat z toho uboheho zdravotneho poistenia, ktore pokryva vsetko, pricom cena poistenia tomu vobec nezodpoveda. A takto by sa dalo pokracovat.
          K tomu personalu – neupravuje to nejaka smernica alebo nieco podobne? Nie je na to norma, ze urcity pocet lozok by prisluchal urcity pocet zdravotnikov? Ved ako moze clovek dostat kvalitnu starostlivost, ked sa onho nema kto postarat?? Ak takato norma nie je, treba ju zaviest. (uprimne si myslim, ze riesenim by bolo nedeformovat ponuku a dopyt zasahmi statu, ale to je na nase pomery asi pridivoke)
          Ked to zhrniem – podla mna riesenim je dokladne prehodnotit celu tu standardnu starostlivost a zracionalizovat ju. A tiez je nutne prehodnotit zdravotne poistenie, pretoze poskytuje privela muziky za primalo penazi. Ten nepomer sa potom odzrkadluje aj v tom, ze zena, ktora prave priviedla na svet dieta, musi potupne lezat niekde na chodbe. Je mi jasne, ze kazdemu sa pacia nizke poplatky za zdravotne poistenie, len si treba uvedomit, ze za male peniaze nemozno vela ocakavat.

  14. Este by som chcela doplnit, ze v banskostiavnickej porodnici som mala dietatko cely cas pri sebe, od momentu narodenia az po odchod z porodnice na stvrty den. Jediny moment, kedy som ho nemala na ociach, boli okamihy merania a vazenia, pri ktorych ho sprevadzal moj muz, kym ma primar este osetroval po porode. Nemohlo a teda stat, ze dietatko napr. zaockuju bez mojho vedomia vakcinou BCG (co som si vyslovne nezelala). A este chcem podotknut, ze akceptovali aj moju poziadavku mat pri porode aj partnera aj dulu. Chvilku som musela sice s panom primarom vyjednavat, ale napokon bez problemov privolil.

  15. Kedze som mala des z predstavy porodit svoje prve dieta v ktorejkolvek z obrovskych bratislavskych nemocnic, pripominajucich labyrint, s mihotajucimi sa bielymi plastami, nahliacimi sa po chodbach, rozhodla som sa radsej mesiac pred porodom odstahovat do BB, odkial to uz do omnoho mensej a priatelskejsej porodnice v Banskej Stiavnici nie je tak daleko. Stihli sme prist nacas a dnes som rada, ze sme sa takto rozhodli. V Bratislave by zeny urcite uvitali zalozenie samostatneho porodneho domu s domackou atmosferou a prevazne zenskym personalom, duly nevynimajuc. Je ale otazne, ci by zdravotne poistovne boli ochotne preplacat aspon cast nakladov spojenych s pobytom v takomto zariadeni…

  16. do listu by som sala aj niektore poznatky z modernej psychologie, kde sa dokazalo, ze prve momenty po narodeni su dolezite pre dalsi psychicky vyvoj dietata (tj. dieta musi mat klud a moznost prist na svet v pokojnych podmienkach, mat moznost byt pri matke a pod)

    tiez rada pomozem 🙂

  17. Dobry clanok! som rada, ze este nezmizli celkom vsimavi ludia!!

    Odrodila som si tiez v jeden taky „superplny“ den v Ruzinove…cas po porode som travila na chodbe, unavena az hroza. Este stastie, ze bol pri mne muz, ktory ako-tak vladal tlacit maternicu. Nastastie som bola medzi tymi vyvolenymi, ktorym sa dostala izba, ktoru som chcela t.j. platena dvojka. Inak sa nemozem na nic stazovat, personal bol vyborny, vsetci odviedli vynikajucu pracu, len…to miesto.

    Do dnesneho dna nechapem, preco niekomu tak velmi vadil Koch…to sa nenajde, nikto, kto by chcel podnikat v tejto oblasti? nikto kto ma peniaze, kontakty ale hlavne zaujem robit porodnictvo? velmi zvlastne…ale dufam, ze sa predsa len niekto najde

    Rovnako sa zamyslam nad tym, preco je stale nemocnica na Spitalskej (kde na nestastie patrim aj ja) v takom zufalom stave!! nech mi nikto nevravi, ze nie su peniaze na rekonstrukciu…proste niekomu to tak vyhovuje…

    mozno je to rovnako ako v nasom „porodnom“ probleme…mozno niekto caka, kym sa situacia vyhroti a „my“ pritlacime stat a potom z toho ten „niekto“ vytazi velku kopu penazi…

    nech je to ako chce,ale hlavne, nech sa ta situacia zlepsi…

    Pretoze nestiham ani zit…rodina, praca, problemy…vam dakujem, ze mate snahu!! ….ked bude moznost niekde v ziadosti o dalsiu porodnicu pridat svoje meno, tak to rada urobim. Ved na koniec vela peticii bolo vyslysanych…a druhe babo by som este chcela mat zwinker

  18. Navrhujem poslať ako otvorený list aj na VÚC a navrhnúť na reportáž do TA3 a Markízy – za pokus to stojí.

    A súhlasím, že samotný list by mal obsahovať text väčšiny článku.

  19. Pani Hana z redakcie, prosím uverejnite do diskusie linku na vybrali.sme.sk, aby sme mohli článok podporiť a nemuseli ho hľadať, ďakujem veľmi pekne!

    1. helena – pod hodnotenim clanku je taky ramcek, v nom hned prva polozka je „vybrali.sme.sk“, na to klikni a potom klikni na „hlasuj“ v novom okne co sa ti otvori.
      Plne suhlasim s tymto clankom, su to do neba volajuce fakty, ktore by sa mali dostat konecne aj ku niekomu kompetentnemu a malo by sa s tym nieco robit. Ved sme v horsej situacii ako nejake kravy v JRD
      A znenie otvoreneho listu? Podla mna prekopirovat relevantnu cast clanku, grafy a oficialne udaje, k tomu pridat nieco o tom, ake su bezne praktiky v tychto porodniciach a ake su oproti tomu odporucania WHO, nejako to pekne sformulovat a poslat minimalne na poistovne, ministerstvo zdravotnictva, a osobne Ficovi (nech sa ukaze pred volbami, ako mu zalezi na mamickach), pripadne dalsim… k tomu samozrejme do medii.

  20. Musím sa zastať Antolskej. Rodila som tam prvé a vďaka rýchlemu zásahu lekárov sa nič nestalo a vďaka dobrej pomoci laktačnej sestry sa malá aj naučila prisať. Ale nie o tomto je tento článok.

     

    Ak sa dá akokoľvek pomôcť, dajte vedieť. Budem rodiť v júli a už teraz sa hrozím toho, ako to bude vyzerať a či budem mať kde ležať. Počula som, že sa má znova spojazdniť Koch – ale to je súkromná iniciatíva, tu by mala niečo spraviť VÚCka. Alebo štát. Navyše maličký Koch z tej veľkej kopy pôrodov zoberie len pár percent. Zriadiť pôrodnicu je oveľa ťažšie ako ju zrušiť. Ale napravirť too skvelé rozhodnutie podporené ministrom Zajacom je viac ako nevyhnutné, pretože pôrodnosť v BA kraji klesať isto nebude.

  21. A ktorýže dobrák pán doktor toto napísal „že snáď ani jedna z nás nie je taká šibnutá, aby chcela rodiť prirodzene, veď“. Kľudne to napíš celé, aj taká je tu už diskusia pod článkom. Aby sme sa takýmto hulvátom vyhýbali…

  22. Určite by sa mal tento článok zverjniť všade, kde sa dá, aby sa kompetentní rozhýbali. Možno ani netušia, že ja v BA takáto situácia, pretože ich manželky, dcéry, atď… idú rodiť do Rakúska alebo do Čiech. Bolo by fajn dať to aj do Markízy. Keďže sú všetky nemocnice v BA fakultné, patria pod Ministerstvo zdravotníctva SR. Navrhujem osloviť aj VÚC Bratislava – síce nemá vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti žiadnu nemocnicu, ale napr. by mohli prerokovať znovuotvorenie nemocníc Zochova, Partizánska (Koch), Podunajské Biskupice, Šulekova, Malacky s tým, že niektorú z nich by si mohli vziať do svojej zriaďovateľskej pôsobnosti.

  23. Prve dieta som rodila u Kocha 2005, vsetko v pohode, v klude.

     

    Druhe dieta na Antolskej 2008, doteraz je to pre mna traumaticka spomienka. Gynekologicka cast bola OK, ale novorodenecke bolo otrasne, nevludne nestihajuce sestricky, neosobny pristup …

    Je to fakt nedostojne a neunosne. Nadstandard v zdravotnictve pre mna nie je to, ze mi daju na izbu televizor a vonavy toal. papier, ale to ze sa budu ku mne spravat ako k pacientovi, ze tam budu ked ich potrebujem a nie raz za den!!!

  24. Dobry den,

    chcela by som vediet, ci ste zasielali tento clanok aj Ministerstvu zdravotnictva, pripadne inym kompetentnym instituciam, alebo bol zverejneny len tu.

     

    Dakujem.

    Skvely, zial velmi smutny clanok.

    1. Dobry den Elena,
       
      dakujem za spatnu vazbu. Clanok som zatial dala len na vybrali.sme.sk (kde budem rada, ak ho podporite). Myslím, že situácia v Bratislave je už veľmi dlho neunosna a chcela by som k nej rozputat diskusiu. A ak sa bude dať, tak aj formulovat otvoreny list kompetentným k tejto veci.

      1. Pekny clanok … a rozhodne stoji za amyslenie a dufam, ze nezapadne prachom …
        Bohuzial to ale nie je problem len Bratislavy (aj ked tam je asi najvyraznejsi). Ja som z TT … a ked som pred polrokom lezala na gynekologii (bohuzial som potratila), tak mi nebolo velmi prijemne ako sa pri mne na izbe striedali mamicky rodiace a tesne po porode (pretoze sestonedelie bolo uplne plne) … tento rok by som mala rodit v juli (z najvacsou pravdepodobnostou opat v TT) a dufam, ze budem mat „stastie“ a zmestim sa na sestonedelie …

  25. hmmm, tak to je trefny clanok!!!

    fakt mam i ja pocit, ze je to vsade lepsie, ako v bratislave. dokonca i na nasom dalekom vychode… minimalne co sa poctu zien na meter stvorcovy tyka…

    podte rodit k nam :-)))

  26. Tak už chápem, prečo chodia z Bratislavy rodiť k nám do Galanty…

    Nie je to zlé riešenie z hľadiska medicínskej starostlivosti… nemocnica nie je síce BHF, ale babetka su skoro pri maminkach v postielkach… trochu je problem s urovnom stredneho personalu, ale nic nemoze byt dokonale.

    Suma sumarum – celkom som rada, ze sme z Bratislavy odisli v case mnozstva porodnic… Aj ked Ruzinov a jeho titul BHF je cista fama.

  27. V TN je skvelá bezkonkurenčná pôrodnica, ktorá strčí do vrecka ktorýkoľvek z 3 ostávajúcich pásových mäsokombinátov v BA, lebo to to skôr pripomína, a preto som už po 2. x rodila tam a za tú hodinku cesty po diaľnici mi to rozhodne stálo. Cool zwinker

  28. Váš komentár

    Súhlasim – v Bratislave je situacia nedôstojná. Chybajú malé rodinné pôrodnice. JA som rodila v Podunajských Biskupiciach a mám na to pozitívne spomienky.

    Neviete niekto ako to vyzerá v Žilina, Košiciach a ostatných krajských mestách?

Pridaj komentár