Toho času si hovie v parlamente vládou odobrený, opeknený “návrh zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov,” pod ktorým sa skrývajú všetky novinky od superhrubej mzdy cez zmeny v daňovom systéme, systéme verejného zdravotného poistenia až po systém sociálneho poistenia.
Ďalej v texte budeme používať iba skratku “návrh zákona,” ďakujeme za pochopenie.
Nuž, keby mal uvedený návrh zákona zmeniť či doplniť len poniektoré zákony, ale poslanec Ondruš za Smer ich narátal – pravdepodobne kalkulačkou – až 118. Keďže nie každý má času jak hus klasu ňúrať sa po každom z nich, spomeniem taký jeden podstatnejší zákon, ktorého by sa mal návrh zákona dotknúť, a to zákon o sociálnom poistení, v rámci ktorého sa má nad pomery reformy zvýšiť materské o 5 % a zároveň predĺžiť podporné obdobie na jeho poberanie o 6 týždňov. O týchto a ďalších chystaných zmenách sme Vás už informovali v článku Vyššie materské v roku 2012.
Ako sa zavedie superhrubá mzda
Návrh zákona má ambíciu zrušiť povinnosť zamestnávateľa platiť za zamestnanca poistné na verejné zdravotné poistenie, poistné na sociálne poistenie (nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie, poistenie v nezamestnanosti) okrem úrazového poistenia a úrazového zabezpečenia, ktoré by mal aj naďalej platiť zamestnávateľ a túto povinnosť presunúť v upravenej forme na zamestnanca.
Hrubá mzda zamestnanca sa má zvýšiť o výšku zrušeného poistného zamestnávateľa (okrem úrazového poistenia a úrazového zabezpečenia), čím sa zavedie tzv. superhrubá mzda.
Hrubá mzda zamestnanca sa v zásade zvýši o 34,4%.
Návrh zákona prináša tieto možné varianty prepočtu na superhrubú mzdu:
1. všeobecným koeficientom 1,344, ktorý je rýchlejší a jednoduchší, ale pre firmu s väčším finančným dopadom,
2. statusovým koeficientom,
3. súčtom pôvodnej zložky mzdy a poistného plateného zamestnávateľom z tejto zložky, ktorý je síce najpresnejší, zároveň však administratívne zaťažuje zamestnávateľa v najvyššej miere a preto je použitý len v prípadoch, kedy nie je možné použiť prepočet koeficientom.
Okrem iného návrh zákona volá po zmenách v daňovom a poistnom systéme.
Navrhuje sa zrušenie maximálnych vymeriavacích základov a zavedenie maximálneho poistného v roku 2012 vo výške 8 954,58 eur ročne na poistné na sociálne poistenie a vo výške 4 241,64 eur ročne na poistné na verejné zdravotné poistenie.
Základom pre výpočet daní a poistného zamestnanca by mala byť zvýšená hrubá mzda, a to v tejto rovnici: vymeriavací základ pre sociálne poistenie = vymeriavací základ pre verejné zdravotné poistenie = základ dane z príjmu fyzických osôb.
Pre zamestnancov návrh zákona
zachováva princíp rovnej dane (19 %),
zavádza jedno poistné na verejné zdravotné poistenie s dvoma sadzbami (9 % a 4,5 % pre osoby so zdravotným postihnutím) pre všetkých zamestnancov,
zavádza jedno poistné na sociálne poistenie so sadzbou 19 %, výnimkou sú fyzické osoby, ktoré pracujú na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, pre ktoré sa navrhuje povinné dôchodkové poistenie na účely starobného poistenia, tie by mali platiť poistné na sociálne poistenie so sadzbou 10 %,
Zamestnávateľ by platil miesto súčasných 8 odvodov iba jeden odvod – na úrazové poistenie, a to v sadzbe 0,6 % z upravených hrubých príjmov. Za zamestnanca by platil miesto 5 odvodov iba dva odvody, a to na zdravotné a sociálne poistenie.
Pokiaľ ide o fyzické osoby, pracujúce na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré majú rozšíriť okruh povinne dôchodkovo poistených osôb na účely starobného poistenia, pre ne sa navrhuje zavedenie odpočítateľnej položky z vymeriavacieho základu pri príjmoch z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru maximálne do výšky 190 eur mesačne, ktorá nebude podliehať poistnému na verejné zdravotné poistenie a poistnému na sociálne poistenie, pričom pri osobe so súbehom príjmov sa bude táto položka znižovať o výšku príjmu z iných druhov činností.
Navrhuje sa preddavkové platenie poistného na sociálne poistenie, ktoré bude podliehať ročnému zúčtovaniu. Ročné zúčtovanie sociálneho poistenia bude vykonávať poistenec a v prípade zamestnanca jeho zamestnávateľ, ak tento vykonáva za neho aj ročné zúčtovanie dane z príjmov. Vykonanie ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie je ponechané na zdravotné poisťovne podľa znenia v súčasnosti platného zákona.
Minister práce na svojom blogu sľubuje, že na reforme prakticky získajú všetci zamestnanci, ktorým by sa mali zvýšiť čisté príjmy: “hoci symbolicky, ale predsa len.” Zamestnávateľom odpadnú byrokratické papierovačky, ktoré ich momentálne zaťažujú ako lepra. Menej papierov, viac lesov, viac čerstvého vzduchu, viac dobrej nálady. V tom tkvie tajomstvo daňovo-odvodovej reformy.
Viac sa dozviete v tomto informačnom zdroji:
Návrh zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.