ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
Plánujeme dieťaPočatie

Chcete mať dieťa? Vyspite sa na to!

 Martina Kosturková   20.09.2017   0

Nie, lekári neodporúčajú, aby ste si dieťa rozmysleli. Tým, ktorí sa snažia o počatie radia, aby ste dbali na poriadny nočný odpočinok. Kvalita spánku totiž prispieva k tvorbe spánkového hormónu melatonínu, ktorý zvyšuje šancu počať.

 

Čo a načo je melatonín?

Melatonín je hormón, ktorý reguluje cirkadiánny rytmus človeka, čiže spôsob akým naše telo vníma striedanie dňa i noci, spánku a bdenia. V najväčšom množstve si ho telo tvorí počas spánku a počas tmy, čo nie je pre každého to isté. S rastúcou intenzitou svetla jeho prítomnosť v tele rýchlo klesá.

Tento pravidelný rytmus klesania a rastu hladiny melatonínu naťahuje naše biologické hodiny. Melatonín však nie je len hodinársky hormón, funguje ako dôležitý antioxidant a vplýva na správne fungovanie imunitného systému. Tým, že znižuje riziko oxidačného stresu, vplýva na dozrievanie a kvalitu ženských pohlavných buniek. Práve o tých snívajú každú noc ženy, ktoré plánujú priviesť na svet potomka.

 

 

MUDr. Michaela Grossová, PhD.  z reprodukčného centra Iscare, a.s. na margo melatonínu odporúča: „Je vhodné pravidelne dopĺňať melatonín v období plánovania rodičovstva, najmä pri technikách asistovanej reprodukcie, pri ktorých sa riziko oxidačného stresu mierne zvyšuje.“ Význam melatonínu však neklesá úspešným počatím. Gynekologička ešte dopĺňa: „Dostatočná hladina melatonínu má v tele matky počas gravidity priaznivý vplyv na vývin plodu, hlavne jeho nervový a endokrinný systém.“

 

Žene, ktorej záleží na kvalite svojich vajíčok však odporúčame nedávať všetky vajíčka do jedného košíka. Tehotenstvo totiž nestojí a nepadá len na jednom jedinom vitamíne. Preto, ak sa chcete poistiť, lekári odporúčajú zvýšiť svoj pravidelný denný príjem nielen melatonínu, ale aj kombinácie myo-inozitolu a kyseliny listovej.

 

Inozitolom sa hovorí aj vitamíny mladosti.

Konkrétne myo-inozitol nie je žiadne béčko napriek tomu, že patrí do skupiny vitamínov B. Zohráva dôležitú úlohu v metabolizme glukózy práve v ováriách. Pre nádejné mamičky je dôležitá jeho schopnosť ustáliť cyklus a zvýšiť kvalitu vajíčok. Špeciálny význam má najmä pre ženy, ktoré bojujú so syndrómom polycystických vaječníkov a rizikom tehotenskej cukrovky.

Kyselina listová je tiež B vitamín, konkrétne B9.

V našich končinách ju berú najmä ženy v prvom trimestri tehotenstva, MUDr. Michaela Grossová však odporúča jej pravidelný príjem pred počatím. „Kyselina listová znižuje riziko vád neurálnej trubice dieťaťa o viac než polovicu. Pozitívne vplýva aj na riziko iných druhov chýb ako sú rázštep podnebia, rázštep pery a aj na niektoré typy srdcových vád.“

Aj keď sa tieto odporúčané látky nachádzajú aj v rôznych jedlách, získať ich v dostatočnom množstve je jednak veľmi zložité a tiež sa často poškodzujú tepelnou úpravou. Preto, ak chcete rodinný prírastok, hľadajte výživový doplnok, ktorý obsahujú tieto látky. 

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Tehotenský kalendár
Náš TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised