Kým rastie bruškoVýživa v tehotenstve

Kyselina listová patrí medzi tehotenské must have

 Marcela Beňová   16.07.2018   1

Lekári na ňu pri tehotných pacientkach nedajú dopustiť. Je dôležitou súčasťou stravy pri predchádzaní vývinových defektov v prenatálnom období. Zabraňuje predčasnému pôrodu, srdcovému infarktu a s pleťou a vlasmi dokáže zázraky.

Zoznámte sa s nenahraditeľnou zložkou stravy nielen budúcich mamičiek, ale aj detí a dospelých- kyselinou listovou.

shutterstock

 

Vitamín B9

Kyselina listová je vo vode rozpustný vitamín zo skupiny B-komplex, ktorý sa nazýva aj folát alebo vitamín B9. Je prirodzenou súčasťou našej potravy, avšak pri varení sa 95% z nej znehodnotí.

Takže budúce mamičky, užite si letné dobroty v podobe čerstvých šalátov, smoothie a zeleninových príloh. 

Kyselina listová sa nachádza predovšetkých v listovej zelenine. Nájdete ju v ľadovom a hlávkovom šaláte, čínskej kapuste, špenáte, brokolici, hrášku, zelenej fazuľke, uhorkách a karfiole. 

Náchádza sa tiež v melóne, paradajkách a cvikli. Kyselina listová je aj súčasťou ovocia. Budúce mamičky si ju môžu doplniť aj tak, že si pochutia na jahodách, višniach, čerešniach, malinách, pomarančoch, avokáde a banánoch.

Zdrojom kyseliny listovej sú aj vlašské orechy, pistácie, plesňové syry, kvasnice a niektoré vnútornosti, tie sa však tehotným ženám neodporúčajú.

V tehotenstve dodržujte odporúčanú dávku

Odporúčaná dávka kyseliny listovej pre dospelú ženu je 180 mikrogramov denne. Budúce mamičky by mali dávku zvýšiť na 400 až 600 mikrogramov. Dojčiacim ženám sa odporúča približne 280 mikrogramov dennej dávky. 

Mnoho mamičiek v snahe o prírodnú stravu odmieta užívať kyselinu listovú v tabletkách. Buďte však opatrné. Kým v podobe vitamínových doplnkov dokáže telo vstrebať až 100%, priamo z potravín je to o polovicu menej.

shutterstock

 

Kyselina listová pracuje priamo na bunkovej úrovni. Pomáha pri ich delení a zúčastňuje sa na správnom vývoji nervovej sústavy, mozgu a miechy.

Zároveň pomáha pri správnom priebehu celého tehotenstva a celkom fyzickej i psychickej pohode budúcej mamičky.

Kým nadbytok kyseliny listovej je v podstate neškodný, pretože telo si s ním ľahko poradí, nedostatok môže spôsobiť zhoršenie funkcie tráviacich orgánom, zníženie chuti do jedla a depresiu. 

Kedy zvýšiť pozornosť?

Kým niektoré mamičky zvládnu tehotenstvo takmer bez povšimnutia a v plnom zdraví, iné mamičky by mali v otázke výživy pozornosť.

Pokiaľ sa u mamičky v predchádzajúcom tehotenstve objavila vývinová deformácia plodu, predovšetkým defekt neurálnej trubice, existuje veľmi nízka možnosť, že sa deformácia objaví aj pri druhom bábätku.

Na pravidelné užívanie kyseliny listovej by si mali dať pozor mamičky trpiace nadváhou a cukrovkou, keď je plod viac ohrozený dedičnými poruchami.

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Marcela Beňová

Vášnivo rada píšem, inšpiráciu zbieram najmä doma. V tom mi pomáhajú moje dve malé slečny. Voľné chvíle trávim najradšej pri knihách, kvalitných filmoch a na dobrodružných výpravách s rodinou. Nikdy neodmietnem kávu a dobrý rozhovor.
Tehotenský kalendár - vyberte si video s vašim týždňom tehotenstva
Najčítanejšie
Komentáre k článku
Anika napísané 15.02.2019 11:39

jednoznačne je to must have látka pre tehotné a aj kojacie ženy a preto som ja užívala ogestan a bábo mám zdravé v ideálnej veľkosti a nič mu nechýba

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Tehotenský kalendár
Náš TIP
Komentáre k článku
Anika napísané 15.02.2019 11:39

jednoznačne je to must have látka pre tehotné a aj kojacie ženy a preto som ja užívala ogestan a bábo mám zdravé v ideálnej veľkosti a nič mu nechýba

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised