04.10.2013verzia pre tlač


Čo jesť v tehotenstve?

Autor: Hana Celušáková

Základným odporúčaním pre stravovanie počas tehotenstva a dojčenia by mohlo byť: nejesť dva krát viac, ale dva krát kvalitnejšie“.

Pri strave je dôležité počúvať v prvom rade svoje telo, ako reaguje na jednotlivé potraviny a ich úpravu. Mám skúsenosť, že ešte aj v čase, keď si žena nie je úplne istá svojim stavom, chute sa menia radikálne. Prvým signálom býva reakcia na pachy, nevoľnosť pri vôni kávy, ale aj pri ohrievanom, staršom jedle. Veľmi často sa dostavia aj tráviace ťažkosti, či už nadúvanie, alebo záha pri nevhodných potravinách, ako je kysnuté cesto, veľa sladkého jedla.

Ako teda zostaviť jedálny lístok v tehotenstve?

Jesť jedlo, ktoré u nás narástlo, ktoré u nás behá

Sme na neho po generácie zvyknutí a nezvykne vyvolávať alergické reakcie (citrusy síce Španielky jedia bez problémov, ale oni ich majú v svojom jedálničku od pradávna).

Jedzte častejšie a po malých dávkach

To ale neznamená jesť kontinuálne;-) ale ani naopak hladovať. Prílišné hladovanie môže viesť k hypoglykémii, ktorá je veľmi nepríjemná – od bolestí hlavy až po bolesť žalúdka a nevoľnosť – snažte sa pre to úplne nevyhladnúť. Príliš veľa jedla zase môže zhoršovať zažívanie, pálenie záhy, plynatosť, zároveň zbytočne nabraté kilogramy zaťažujú kĺby a kardiovaskulárny systém.

Počúvajte svoje chute

ak máte veľkú chuť na niektorý druh potraviny, pravdepodobne vám chýba niektorá dôležitá zložka, ktorá je v ňom obsiahnutá. Snažte sa však nájsť čo najzdravší zdroj danej látky. Ak máte chuť na sladké, zvoľte si radšej zložité cukry, obsiahnuté napr. v cestovinách, pekárenských výrobkoch (najlepšie celozrnných, s minimom aditív na podporu dlhej trvanlivosti, niektoré pseudo-čierne chleby sú len dofarbené karamelom, skôr budú spôsobovať kyselinu). Zabránia prudkým výkyvom cukru a nasýtia vás na dlhšie obdobie.

Preferuje živé – čerstvé potraviny

Základom stravy by mala byť surová (dobre umytá) zelenina a v druhej voľbe ovocie. Sú zdrojom dôležitých minerálov, ale aj vlákniny, ktorá podporuje črevnú peristaltiku (zápcha je častý problém tehotných).

Ak však k nám cestuje cez pol sveta, je otázne, čo z daných látok v nej ešte prežilo. Ak je jabĺčko červavé, pravdepodobne je zdravšie, ako keď nemá ani chybičku a vie prežiť v chladiacich boxoch aj dva roky.

Nezabúdajte na možnosť pestovať si bylinky na okne celoročne (vyberajte tie, ktoré nespôsobujú predčasné kontrakcie, bezpečné sú  napr.: petržlenová vňať, pažítka, medovka, ligurček...). Rýchlo hlboko zmrazená zelenina má v sebe viac výživových látok, ako konzervovaná.

Hlavne v prvom trimestri dbajte na dostatočný prísun zeleno-listovej zeleniny, je zdrojom kyseliny listovej, nevyhnutnej na zdravý vývoj dieťaťa. Ľanové semiačka pomáhajú pri problémoch so zápchou a sú zdrojom omega 3 mastných kyselín.

Vyhýbajte sa škodlivinám 

samozrejmosťou je ukončenia fajčenia, pitia alkoholu. Buďte obozretná aj pri výživových doplnkoch a voľne predajných liekoch, ale aj bylinkových čajoch (treba poznať vhodné bylinky), je to liečivo.

Úplne vylúčiť by sa mali surové mäso, vnútornosti, konzervy, údeniny (ak, tak veľmi kvalitné a tepelne upravené), nepasterizované syry, plesňové syry, tavené syry (sú zlodejmi vápnika), chinín v toniku. Rastlinné maslá vymeňte radšej za kvalitné oleje (za studena lisovaný olivový, zo pšeničných klíčkov) alebo maslo.

Zvážte pitie kravského mlieka

často je zdrojom tráviacich ťažkostí, ale môže byť aj alergénom. Otázne je, či je to ešte vôbec mlieko ;-). Hľadajte alternatívne zdroje vápnika  Napr. čínsku kapustu. Ak máte na mlieko chuť, preferujte kvalitné zakysané výrobky, najlepšie s krátkou spotrebou a živou probiotickou kultúrou.

Pozor na anémiu - nedostatok železa

ktorá trápi veľa tehotných. Často je pôvodom veľkej únavy. Zlodejmi železa je káva, ale aj čierny čaj. Čo sa dá odporučiť: žihľavový čaj s kvapkou citróna a melasou, koncentrované bio-sirupy s vysokým obsahom železa a vitamínu C, postrúhané jablko, ktoré necháme úplne zhnednúť, pokvapkáme citrónom a zjeme.

Pozor na látky dráždiace maternicu

vhodné a naopak nevhodné bylinky. Opatrný treba byť pri: zázvore, oregane, bazalke, škorici, klinčeku, alchemilke (vo veľkom množstve, odporúča sa až posledné dva týždne tehotenstva), kardamone, verbene...

Nezabúdajte na strukoviny, pohánku, pšeno

a spoznajte nové potraviny, ako sú napr: pšeno, pohánka, amarant, ovsené a iné múky, vločky.

A na záver len drobná poznámka: základom zdravého tehotenstva je spokojná tehotná, takže:

Všetko s mierou, nerobte si z jedla náboženstvo. Dobrú chuť!

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.4 z 5. Celkom 31 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Komentáre

melonik19 napísané 25.05.2012 15:49 answer email

Paci sa mi clanok....tiez som tehotna a uz som prehladala niekolko web. stranok ohladne vhodnej stravy. Je dobry ale mohli ste pridat ktore druhy potravin ako salaty a brokolica su vhodnejsie ako ine. Samozrejme ze kazda si najde to co jej vyhovuje. Ja mam strasne rada strukoviny a tie su tiez vhodne (hlavne cervena fazulka) akurat ze ich budem musiet obmedzit pretoze ma velmi nafukuje. Mohli ste sa tiez pohrat s myslienkou ktore druhy ovocia su vhodne na zaklade kolko pesticidov sa na ich pestovanie potrebuje. Dajme tomu jahody, ceresne, marhule su velmi citlive a teda aj najviac postrekovane. Kedze zijem v zahranici tu naopak pomarance rastu vsade takze ich konzujeme kazdy den a tiez v dsusoch. Ohladne chemikaliii nie su v rebricku vysoko lebo sa vsetky cistia od supky ktora je vacsinou hruba. Pricom sa odporuca aj jablka osupat ako jest zo supkou. Samozrejme tie dopestovane v domacej zahradke su samozrejme naj.

.....na adresu lanovych semiacok asi tolko ze sa predavaju cele ale ich konzumacia ma byt ked su "rozpucene" len v tom pripade dodaju organizmu tie dolezite latky pre ktore sme sa v prvom rade rozhodli ich zaradit do jedalnicka.

......co sa tyka petrzlenovej vnate ...takisto som citala ze vo velkom mnozstve je naopak nevhodna...... a vsak o bazilke plati ze je velmi dobra ..... ????. tak vyber si ...iny kraj iny mrav!!!

preto si radsej treba vzdy podobne clanky preverit a hladat aj ine zdroje .

Eva napísané 21.10.2011 12:36 answer email

Je to presne tak, ako pise Deana, weby sa hemzia vsakovakymi odporucaniami, ale ak sa uz pripravuje clanok, mal by byt kvalitny a neodkazovat na dalsie clanky. Je rozdiel, co ktora zena moze v ktorom mesiaci. Vysla k tomu velmi dobra kniha - 100 najlepsich jedal pre mamicky, osobne odporucam.

K citrusom a podobne, napriklad najnovsie vyskumy tvrdia, ze naopak zena ma jest skoro vsetko to, co je normalne, aj citrusy (samozrejme s vynimkou konretnych byliniek, atd.). Nema to vraj na dieta vplyv a naopak je dobre taketo veci jest. Nasa generacia jedla citrusy, aj nase mamy, takze ak si to telo pyta, je v tom problem nevidim.

A je to tak, ze sa neustle tvrdi nieco ine, takze mne osobne z toho vychadza presne to - skusme pocuvat vlatne telo :-)

hana@redakcia napísané 06.01.2012 17:01 answer email

Eva, dakujem za príspevok, ale nie so všetkým súhlasím. Pokladám za výhodu webovej stránky, že môže odkazovať na súvisiace články, umožňuje niektoré pojmy takto vysvetliť obšírnejšie, ak má čitateľka záujem. To je podstata práce s hypertextom a nevidím to ako faktor znižovania kvality textu.

Nechápem úplne, v čom by mal byť článok konkrétnejší, ohľadom jedál. Mojou skúsenosťou jednak na vlastných tehotenstvách ale aj pri práci s tehotnými sa mi opakovane potvrdzuje, že to, čo nie je problém pre jednu tehotnú, druhej môže spôsobovať výrazné problémy a aj chute sa veľmi menia ešte aj z tehotenstva do tehotenstva.

Mala som mamky, ktoré si s chuťou dali kyslú kapustu každý deň a iné, čo mali po troch lyžiciach koliky 48 hodín.

A takto rozporuplných prípadov je oveľa viac. Preto mi príde nevhodné robiť konkrétne zoznamy dobrých a zlých potravín, ešte špecificky pre jednotlivé trimestre. Verím, že každá tehotná vie lepšie, čo jej v strave chýba a čo jej robí dobre. Mne to odporúčanie počúvať vlastné telo príde dôležitejšie, ako neustále sa meniace odporúčania výživárov.

A s tými citrusmi by som nebola taká optimistická. Možno by až tak nevadilo, že to u nás nerastie, ale koľko chémie sa na to musí nastriekať, kým to príde až k nám a ešte pár týždňov v obchode vydrží? Ale aj tu platí - všetko s meirou - jedna mandarinka nikoho nezabije. Dve kilečka už možno niečo podráždia.

hana@redakcia napísané 05.10.2011 22:53 answer email

Deana, dakujem za reakciu. Musim sa priznat, ze ja niesom za tak presvecena o piti zazvoru v prvom trimestri. Neviem ako keksiky a lizatka, co je variant, ktory sa u nas predava, ale poctivy zazvorovy caj (z nastruhaneho zazvoru) mi prisiel velmi tazky na zaludok. Ale kazdy naozaj ako jemu je dobre.

Mame samozrejme na webe aj kopec konkretnych odporucani, staci pozriet v sekcii vyziva.

Ale naozaj si myslim, že zakladom je pocuvat vlastne telo a nenechat sa nejak vynervovat uplne, pretoze stres je aj tak najhosi. A ta dovera vo vlastne telo sa potom mamine vrati aj pri porode aj v dojceni.

Deana napísané 03.10.2011 11:16 answer email

myslim, ze by bolo vhodne byt presnejsi: niektore potraviny su vhodne (alebo este vhodne) na zaciatku tehotenstva, nebezpecne na konci a pod. napr. zazvor: moze sposobit kontrakcie. na zaciatku tehotenstva vsak, naopak, zmiernuje nevolnosti (napr. kamaratka si v USA kupovala zazvorove keksy - určene vyslovene pre tehotne). takze, tych nazorov je viac, nikedy chyba ta doplnujuca informacia.

lanove semeno je vyborna vec proti zapche, paradoxne, citala som o nom aj inu informaciu: ze v tehotenstve radsej uprednostnit lanovy olej namiesto semena. v inych clankoch napr. medzi neodporucane bylinky patrila aj petrzlenova vnat.

zial, malokde sa docitate, ci uz mate odmietnut zemiaky s petrzlenovou vnatou, alebo je nebezpecna, az ked jej zjete za misu (co sa v nasich gastronimickych zemepisnych sirkach aj tak nedeje...). asi plati ta posledna veta: nebranit sa novym informaciam, stravovat sa rozumne, ale nerobit z jedla v tehotenstve vedu (v prvom trimestri vam to castokrat aj tak diktuje telo a ste radi, ze je aspon par potravin, ktore vam telo akceptuje)

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


Poslať odkaz priateľovi

 
inzercia